De Citroën SpaceTourer wordt, net als zijn neefjes Peugeot Traveller en Toyota ProAce, voor het eerst getoond op het salon van Genève (3-13 maart). Deze minibus voor grote gezinnen en professionelen staat op een nieuw platform. Hij komt er in drie lengtes: 4,60 meter, 4,95 meter en 5,30 meter. Met zijn hoogte van 1,90 meter past hij in ondergrondse parkings en rijstroken van de télépéage. Origineel is dat de minivan ook in de kortste versie (4,60 meter) al negen personen kan vervoeren. Deze wagen is mee met de tijd en biedt dezelfde uitrusting als een monovolume. Bijzonder is ook de manier waarop je de zijdeuren opent.
Deur openen … met de voet
Om de papa’s en mama’s die de handen vol hebben te helpen, kun je de deuren van deze minivan handsfree openen. Het volstaat om even jouw voet onder de hoek van achterbumper te bewegen en de deur aan desbetreffende kant schuift open. Vanuit de bestuurdersruimte kun je de achterdeuren ook openen of sluiten. Ook praktisch is de scharnierende achterruit waarmee je toegang krijgt tot de laadruimte zonder de grote kofferklep te moeten openen. Er zijn bovendien veel mogelijkheden om te personaliseren en moduleren.
Verschuifbare zetels
De vervanger van de Jumpy bestaat in vier versies: de Feel en Shine voor gezinnen, de Business voor personenvervoer en de Business Lounge voor vip-transport of als rijdend bureau. Grote groepen of gezinnen zullen eerder kiezen voor de SpaceTourer Feel en Shine die aangeboden worden met drie verschillende lengtes en vijf tot acht plaatsen. In alle versies glijden de achterzetels over rails. Die zetels kunnen, net als de voorste passagierszetel, neerklappen om een tafeltje te vormen. Citroën dacht ook aan veel opbergruimtes en poorten voor USB, 12 volt en zelfs 220 volt.
Verbonden
De bestuurder mag gerust zijn dankzij vijf sterren bij EuroNCAP en een hele reeks rijhulpsystemen zoals in een berline: een snelheidsregelaar die zichzelf aanpast, een noodrem, waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een camera die de waakzaamheid van de bestuurder controleert enzovoort. Met het aanraakscherm op de centrale console kun je allerhande multimedia bedienen en, via de spiegelfuncties Apple CarPlay en MirrorLink, zelfs bepaalde apps van je smartphone. De navigatie kan de verkeersdrukte in real time weergeven, net als de brandstof- en parkeerprijzen via de diensten van TomTom.
Diesel en ombouw tot 4x4
Dankzij specialist Dangle kunnen de avontuurlijke bestuurders ook kiezen voor vierwielaandrijving. De versies met voorwielaandrijving beschikken standaard ook al over Grip Control. Voorts heeft Citroën (net als Peugeot en Toyota, nemen we aan) een onderstel ontworpen met schokdempers die zich automatisch aanpassen aan de lading. Dit ‘passieve’ systeem laat de schokdemping variëren naargelang de bodemhoogte van de wagen. Onder de motorkap zijn er vijf mogelijkheden, allemaal BlueHDi-diesels. De vermogens bedragen 95 pk (handgeschakelde vijfbak of gerobotiseerde zesbak), 115 pk (manuele zesbak), 150 pk (manuele zesbak) en 180 pk (automaat met zes versnellingen). Elke 15.000 km moet AdBlue bijgevuld worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!