Dat de opvolger van de 812 Superfast en GTS anno 2024 nog altijd voor een atmosferische V12 kiest, is allesbehalve vanzelfsprekend, want zowat overal verdwijnt dit motortype uit het aanbod. Ferrari wilde dan ook een statement maken door de auto dan maar te vernoemen naar de majestueuze kathedraal onder zijn motorkap: 12 Cilindri, uit te spreken als ‘dodici cilindri’.
De krachtbron in kwestie is nauw verwant met die uit de 812 Competizione, en goed voor 830 pk bij 9.250 o/m (de begrenzer grijpt 250 o/m later in). Het maximumkoppel van 678 Nm komt pas vrij bij een hoge 7.250 o/m, maar Ferrari maakt zich sterk dat vanaf 2.500 o/m al 80 procent daarvan (meer dan 500 Nm dus) ter beschikking staat. Zoals het een Ferrari betaamt, behoudt deze V12 ook zijn onnavolgbare klank – de almaar strengere emissienormen ten spijt. Oef!
Lijnenspel à la Daytona
De ontwerpers willen het niet gehoord hebben, maar het is bijna onmogelijk om in de lijnen van deze 12 Cilindri, en dan vooral in zijn neus, geen eerbetoon te zien aan de 365 GTB/4 – alias de Daytona – uit 1968. Voor de rest blijft de 12 Cilindri trouw aan de typische Ferrari-vormen, met een ellenlange motorkap, een ver naar achteren geschoven cabine en een schuine achterruit die uitmondt in een rechte achterkant.
De vorm van de achterruit (een ‘deltavleugel’, volgens de merkverantwoordelijken) en die van de achterste lichtblokken zorgt wel voor een moderne toets. De manier waarop deze 12 Cilindri elegant is in zijn eenvoud, doet in elk geval deugd.
Innovatieve achterwielen
Een van de technische hoogstandjes van de Ferrari 12 Cilindri is de manier waarop de achterwielen meesturen. Niet alleen is hun stuurhoek onafhankelijk van die van de voorste wielen, ook het linker- en rechterachterwiel kunnen onderling van elkaar verschillen qua stuuruitslag.
Op die manier bevordert deze vierwielsturing ofwel de stabiliteit en de precisie bij hoge snelheden, ofwel de levendigheid – die eveneens gebaat is bij het feit dat de wielbasis ten opzichte van de 812 Superfast met 2 centimeter werd ingekort.
Gepatenteerde flap
Extra trots zijn ze in Maranello op de door hen gepatenteerde dubbele flaps boven elke achtervleuge van de Ferrari 12 Cilindril. De twee elementen van deze mobiele luikjes hangen aan elkaar vast en bewegen automatisch tussen 60 en 300 km/u. Op die manier vergroten ze ofwel de downforce (met 50 kilogram bij 250 km/u) en zo de stabiliteit bij hoge snelheden, of helpen ze de auto om beter door de lucht te klieven – of net niet, want bij sterke vertragingen kunnen ze ook dienstdoen als luchtrem.
Terwijl het koetswerk er bedrieglijk eenvoudig uitziet, is de onderkant van de Ferrari 12 Cilindri (dorpels, diffusor) helemaal geoptimaliseerd om de lucht te geleiden. Hetzelfde geldt trouwens voor de luchtinlaten op de motorkap of de buitenspiegels.
Als Coupé en Spider
De voorstelling van deze 12 Cilindri kwam enigszins als een verrassing. Een dubbele zelfs, want Ferrari stelde tegelijkertijd ook al meteen de open variant van de 12 Cilindri voor – meteen de eerste keer in de geschiedenis van het merk dat zoiets gebeurt met een twaalfcilindermodel. Als Spider zet de 12 Cilindri 60 kilogram extra op de weegschaal ten opzichte van de coupé (1.560 kilogram droog aan de haak); voor de rest blijven zijn afmetingen identiek.
De 12 Cilindri Spider zal wel ongeveer 10 procent duurder worden dan zijn gesloten broer, die in Italië 395.000 euro moet kosten.
Modern en comfortabel
De Ferrari 12 Cilindri is een pure tweezitter, met bestuurder en passagier ieder in hun eigen cocon, gescheiden door een brede middenconsole. Schermen zijn er genoeg: naast het digitale instrumentcluster van 15,6 duim en het centrale aanraakscherm van 10,25 duim kun je optioneel nog een display van 8,8 duim aan passagierszijde bijbestellen.
Aangezien deze GT ook en vooral geschikt is voor lange toerritten, kan hij rekenen op een volledig arsenaal aan rijhulpsystemen, Apple CarPlay en Android Auto (allebei draadloos) en alle denkbare comfort. Zelfs een Burmester-audio-installatie van 1.600 watt is van de partij, voor het (zeer onwaarschijnlijke) scenario dat je de V12 beu gehoord zou zijn.
Prestaties en rijgedrag
Met een V12 van 830 pk en een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling laten de prestaties die Ferrari vooropstelt, niets aan de verbeelding over: een top van meer dan 340 km/u, 0 tot 100 in 2,9 seconden en minder dan 7,9 seconden voor de 0 tot 200 km/u. De Italianen voegen daar nog aan toe dat de 12 Cilindri aan 31,4 meter genoeg heeft om vanaf 100 km/u tot stilstand te komen; vanaf 200 km/u zou dat maar 122 meter zijn.
Ook het rijgedrag belooft alleen het allerbeste: naast de elders al vermelde vierwielsturing vertoont de 12 Cilindri ook een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling over voor- en achteras (48,4/51,6 procent). De elektronica komt eveneens een handje helpen, in de vorm van de SSC (Side Slip Control), het eDiff, de 6D-sensor, enzovoort. Genoeg om elke newbie achter het stuur het gevoel te geven dat hij de nieuwe Charles Leclerc is…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!