Het nieuwe Hy-KERS hybride systeem van Ferrari is sinds zijn eerste onthulling op de (zuiver experimentele) 599 Hy-KERS grondig geëvolueerd. Het is nog steeds gekoppeld aan een V12, maar die is nu centraal achterin een (nog niet bestaande) supersportwagen gemonteerd in plaats van in de neus van een 599. De versnellingsbak met enkele koppeling is vervangen door een exemplaar met dubbele koppeling. Op één van beide assen van de bak werkt rechtstreeks een elektromotor. Een tweede elektrische krachtbron is vooraan de motor V12 gemonteerd en drijft allerlei hulporganen aan. De batterijen kunnen op diverse plaatsen in de auto worden ondergebracht. Bij het vertragen genereert de eerste elektromotor stroom.
Ferrari vindt hybride systemen pas verantwoord voor een sportwagen indien ze minstens 1 kW aan extra energie leveren voor elke kilo meergewicht die ze met zich meebrengen. De bedoeling is om bij gelijke prestaties een verbruiksreductie van 40 procent te realiseren. Toch kan het systeem op geen enkel moment volledig elektrisch rijden. De elektromotor is er enkel om een onmiddellijke extra duw in de rug te garanderen bij het optrekken. Volgens zowat alle 'insiders' zal een toekomstige supersportwagen, de opvolger van de Enzo, de eerste auto met deze technologie worden.
Voor een beter begrip van de werking van het Hy-Kers maakte Ferrari een video, die u hieronder vindt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!