We verwachtten nieuws van Ferrari in Frankfurt. Dat wordt nu bevestigd: het merk met het steigerende paardje komt in september naar Duitsland met een nieuw instapmodel in zijn bagage. De California T ruimt dan baan voor een nieuwe generatie die de naam draagt van een klein Italiaans stadje dat erg in trek is bij toeristen: Portofino. Naast de sterk bewerkte holle flanken en de achterlichten die bovenop de vleugels zijn geplaatst, zien we uiterlijk vooral een zeer uitgesproken verwantschap met de andere recente modellen van het merk uit Modena, zoals de GTC4 Lusso, de 488 of de 812 Superfast. In vergelijking met zijn voorganger California T blijft de Portofino even hoog maar wordt hij wel iets langer (+ 2 centimeter) en breder (+ 3 centimeter), zodat de inzittenden op de achterbank van de 2+2 een iets minder Spartaans ruimteaanbod genieten. Aan boord vallen de nieuwe stoelen op, die minder dik zijn, alweer om de ruimte achterin te verbeteren, en het centrale aanraakscherm op het dashboard.
Hard wegklapdak
De Portofino neemt van de California T het kenmerkende harde wegklapdak over. Daarmee kan deze coupé in een paar seconden volledig elektrisch worden getransformeerd tot een cabriolet. Ook het stuur van de Portofino is elektrisch bekrachtigd, zoals in de recente 812 Superfast. Daardoor kon de overbrenging 7 procent directer worden gekozen dan in zijn voorganger. Op motorisch vlak herneemt de Portofino de drukgevoede 3.9-V8 van de California T, maar het vermogen haalt deze keer de symbolische kaap van de 600 pk (760 Nm). Die kracht wordt nog steeds enkel aan de achterwielen doorgegeven via een gerobotiseerde versnellingsbak. In de achteras zit het actieve en elektronisch gestuurde differentieel E-Diff 3. Dankzij die motor en mechanische systemen kan de Portofino optrekken van 0 naar 100 km/h in 3,5 seconden en flirt hij met de 320 km/h.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!