Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / EERSTE TEST – Ford Focus RS 2016

Geschreven door David Leclercq op 18-01-2016

We konden hem al ervaren als passagier, maar deze keer mochten we zelf achter het stuur kruipen. En we werden zeker niet teleurgesteld. Maak kennis met de nieuwe Ford Focus RS.

De derde Focus RS verandert van filosofie, zowel wat de motor (voortaan een 2,3 liter viercilinder) als de transmissie betreft. Het is niet langer een voorwielaandrijver, maar een vierwielaandrijver. Ford verkende dat spoor al in het verleden, maar de constructeur vond dit te zwaar en te traag, wat het rijplezier verpestte. Toch zit het nu helemaal goed, want Ford wist de hand te leggen op een nieuw type transmissie die toelaat om te driften zoals geen enkele andere sportieveling van zijn categorie. Een ufo.

HET CONCEPT

Technisch gezien breekt de Focus RS resoluut met zijn voorganger. Van voorwielaandrijving geholpen door een zelfsper en een chassis met passieve ophanging, schakelt hij over op vierwielaandrijving en een gestuurde schokdemping. Het was moeilijk om de directie van Ford hiervan te overtuigen, want hiervoor waren grondige aanpassingen nodig aan de structuur en de transmissie, terwijl de RS ook gewoon in de productieketting moest passen van de andere Focussen, in het Duitse Saarlouis. Het hart van deze Focus RS '3' is eigenlijk niet zijn motor, die krachtiger werd (350 pk), maar eerder de vierwielaandrijving. Die is het werk van toeleveraar GKN. Het klassieke differentieel achteraan werd vervangen door een starre as en twee elektronische koppelingen, één voor elk wiel. Zij brengen de achterwielen in beweging, samen met een vectoriële verdeling van het koppel. Tot zover niets nieuws in vergelijking met de Range Evoque, die hetzelfde systeem gebruikt. Maar Ford heeft ervoor gekozen om de draaisnelheid van de twee assen te laten verschillen ten voordele van de achterste as die, wanneer hij gebruikt wordt, 1,8 procent sneller draait zodat deze wielen als eerste aangedreven worden. Dat zorgt voor een schitterend koppel, geeft de auto meer wendbaarheid en zorgt voor indrukwekkende situaties van overstuur waarbij het volledige koppel naar het buitenste wiel gaat, met name in de Drift-rijmodus.

Lees hier de volledige test met de nieuwe Ford Focus RS 2016
    

  • Rijplezier
  • Rijgemak
  • Aantrekkelijke prijs
  • Kleine benzinetank
  • Minder levendige 2,3 liter
  • Ergonomie nog altijd vrij ingewikkeld

Lees hier de volledige test met de nieuwe Ford Focus RS 2016

 

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten