De gefacelifte Focus ST, die zijn eerste publieke opwachting maakte tijdens de beruchte heuvelklim van Goodwood, heeft vanzelfsprekend recht op de jongste esthetische evoluties van modeljaar 2015. Daarnaast meet de driftkikker van de Ford-familie zich de obligate bodykit aan, terwijl als optie specifieke negentienduimers met Michelinrubber beschikbaar zijn. Hét grote nieuws betreft echter de aandrijving. Naast de 2.0 EcoBoost van 250 pk en 360 Nm (nu met stop-startsysteem) kan de ST-klant voortaan kiezen voor een... diesel. Het betreft een 185 pk en 400 Nm sterke variant van de 2.0 TDCI van het huis, die de Focus in 8,1 seconden van 0 naar 100 km/h brengt. Ford claimt een normverbruik van 4,4 l/100 km, wat overeenstemt met 114 g CO2/km. Beide motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
De ingenieurs van het merk met het blauwe ovaal hebben zich ook over de besturing en de ophanging van hun middenklasser gebogen. Verder kreeg de Focus ST adaptieve koplampen, een koppelverdeler en een 'intelligente' stabiliteitscontrole die ETS (Electronic Transitional Stability) werd gedoopt. Naar goede ST-traditie gaat de cockpit getooid met drie bijkomende wijzers vanboven in de console, die de turbodruk, olietemperatuur en oliedruk weergeven. De stoelen zijn van Recaro en het nieuwe stuurwiel vertoont een afgeplatte onderzijde. Daarnaast werd ook het dashboard en het aircobedieningspaneel herbekeken. Het koetswerk kan gespoten worden in twee nieuwe kleuren: Stealth (donkergrijs) en Deep Impact (blauw).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!