In de vijftig jaar dat de Ford Mustang bestaat, is hij nog nooit eerder door Ford zelf officieel naar Europa ingevoerd. Let wel: het blijft een op en top Amerikaans product dat aan de overkant van de plas wordt gebouwd, in Flat Rock. Ons continent krijgt de Mustang als driedeurs Fastback en als cabriolet. Onder de motorkap kan de muscle car rekenen op 426 pk en 529 Nm uit een 5.0-V8, die de naam GT krijgt. Maar voor de iets rationelere Europese klant is er (ook voor het eerst) een 2.3-turboviercilinder met 309 pk en 407 Nm. Als optie kunnen beide motoren worden gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met schakelhendels aan het stuur.
Nog een innovatie is dat de nieuwe Mustang zijn middeleeuwse starre achteras inruilt voor een hedendaagse meerarmige oplossing. 19-duimvelgen zijn standaard. De elektronische stabiliteitscontrole kent diverse programma's, waaronder een voor op circuit. Amateurracers kunnen in de GT trouwens een launch control activeren, die de auto bliksemsnel maar toch soepel uit de startblokken laat schieten. Ten slotte geeft Ford nog aan dat de nieuwe Mustang meer ruimte biedt aan zijn passagiers en hun bagage.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!