Hoewel het marktaandeel van de dieselmotor steeds sneller achteruitgaat als gevolg van alle schandalen, is Honda toch niet van plan om af te zien van een dieselversie van zijn Civic berline. Die zou exact één jaar na de lancering van de benzineversies op de markt komen, in maart 2018.
1.6 i-DTEC
De motor zelf is een oude bekende, aangezien het gaat om de 1.6 i-DTEC met 120 pk uit de vorige generatie. Hij is echter grondig aangepast. Zo is veel werk gemaakt van de vermindering van de interne wrijving, met nieuwe zuigers en een kleinere turbo. Tegelijk zou de motor stiller zijn geworden. Honda kondigt een normverbruik aan van 3,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km en benadrukt dat die waarden zijn gehaald op de nieuwe WLTP- en RDE-homologatiecyclus, die veel realistischer zouden moeten zijn dan de huidige NEDC-norm. We zijn benieuwd. De 1.6 ontwikkelt niet alleen 120 pk, maar vooral 300 Nm vanaf 2.000 o/m. De sprint van 0 naar 100 km/h duurt volgens Honda 10,4 seconden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!