Takahiro Hachigo – die sinds juni 2015 de nieuwe baas is van Honda – wil met de nieuwe Clarity met brandstofcel een strategiewijziging doorvoeren. Hachigo gaf aan dat waterstofauto's 15 procent van de verkoop van het merk zullen vertegenwoordigen tegen 2030, en dat elektrische en hybrideauto's voor 50 procent zullen instaan. Niet meer en niet minder.
Prioriteiten
"De brandstofceltechnologie die in de Clarity toegepast wordt, is voldoende compact om in eender welk model met dezelfde afmetingen in te planten", preciseerde Hachigo. Maar een dergelijke strategiewijziging ten voordele van luxueuzere auto's en ten nadele van massaproductie, bij een (wereldwijd gezien) klein merk, zal onvermijdelijk leiden tot nieuwe prioriteiten bij de toekenning van bestaande middelen. Het Onderzoek- & Ontwikkelingsdepartement zou zo zijn budget zien groeien, maar dan rijst natuurlijk de vraag welk ander departement moet inleveren...
Hervorming
Het onderzoek naar dure waterstoftechnologie, samen met de technologie voor de toekomstige zelfrijdende auto, deden de kosten voor R&D bij Honda vorig jaar al met 10 procent stijgen (tot 5,5 miljard euro). Ter vergelijking, voor Toyota bedragen diezelfde kosten 8 miljard euro. Besparingen in andere departementen zullen dus ongetwijfeld op de agenda staan.
Mirai in het vizier
Honda zal het niet makkelijk hebben om de strijd aan te gaan met Toyota, dat zich al als hybridepionier positioneerde met de Prius (waarvan de lancering al teruggaat tot 1997) en dat zijn Mirai met brandstofcel op bepaalde markten sinds 2014 verkoopt. Temeer omdat de Mirai – die een rechtsreekse rivaal is van de nieuwe Clarity – zodanig succesvol is dat de leveringstermijnen oplopen tot drie jaar. Toyota gaat de productiecapaciteit overigens dit jaar opvoeren tot 2.000 exemplaren om het hoofd te kunnen bieden aan de vraag.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!