Sommigen zien in waterstof de brandstof van de toekomst. Ze kan inderdaad een aantal problemen van de huidige elektrische auto’s oplossen, zoals een beperkt rijbereik en lange laadtijden. Dat vindt ook Hyperion, een Amerikaans bedrijf dat een samenwerking heeft met de NASA. Het design van de auto is trouwens geïnspireerd door de ruimtevaart. Dankzij zijn waterstofaandrijving zou de XP-1 een rijbereik halen van 1.000 mijl of zo’n 1.635 kilometer.
Koolstofvezel en titanium
De hypercar van de toekomst zou naar 100 km/u sprinten in 2,2 seconden en een top halen van meer dan 356 km/u. Om een dergelijk prestatiepeil te halen is de elektromotor gekoppeld aan een drieversnellingsbak en is het chassis gemaakt in een mengeling van titanium en koolstofvezel, waardoor het monster slechts 1.248 kilo weegt. Het merk geeft trouwens geen enkele informatie over vermogen van de motor of de brandstofcel.
Zonnepanelen
De grote donkere delen op de flanken van de wagen, die een aerodynamische functie hebben, zijn in feite fotovoltaïsche panelen. Ze zijn bovendien mobiel, zodat ze de zon kunnen volgen. Of dit detail het tot de productieversie zal schoppen is niet zeker, maar vandaag zitten ze er wel op. De marktintroductie zou in 2022 komen voor een nog onbekende prijs. Maar gezien de buitenaardse eigenschappen van de XP-1 vermoeden we dat het bedrag stratosferisch wordt…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!