Hij zou pas eind deze maand onthuld worden, voor zijn lancering op de Zuid-Koreaanse markt. Maar internet besliste daar anders over en ziehier dus de eerste officiële beelden van deze nieuwe Hyundai, die de concurrentie wil aangaan met de Toyota Prius. En hem zelfs wil overstijgen, want de Ioniq zal niet alleen beschikbaar zijn als hybride en als plug-inhybride, maar ook als volledig elektrische variant. Deze nieuwe Hyundai zal ook in Europa gelanceerd worden. Hij zal zijn eerste openbare verschijning op ons continent maken in maart, tijdens het salon van Genève. Daarna zouden er nog andere hybrideversies moeten volgen in het Hyundai-gamma.
Verschillende aandrijvingen
De Hyundai Ioniq zal de eerste auto zijn die drie 'groene' aandrijfgehelen aanbiedt: hybride, oplaadbare hybride en volledig elektrisch (het moet gezegd dat de VW Golf bijna even goed doet: hij is weliswaar niet beschikbaar als gewone hybride, maar wel als plug-inhybride, volledig elektrisch en met een verbrandingsmotor op CNG). Op dit ogenblik heeft Hyundai enkel de technische gegevens van de klassieke hybrideversie van de Ioniq gegeven. Die koppelt een 1.6 GDi-benzinemotor van 103 pk en 146 Nm aan een elektromotor van 32 kW (43,5 pk) en 170 Nm. De aandrijving wordt overgebracht op de voorwielen, via een gerobotiseerde DCT-bak met dubbele koppeling en zes verhoudingen, aangepast aan de hybride aandrijving. Hyundai zegt daarentegen niets over de CO2-uitstoot van het model.
Aangename wegligging?
De Hyundai Ioniq rust op een nieuw platform (dat ook voor de Kia Niro zal dienen, een kleine cross-overhybride voorzien tegen het einde van het jaar) en de constructeur bevestigt dat het onderstel afgesteld werd om een goede levendigheid te kunnen bieden. Het model let ook op zijn gewicht, door massaal gebruik te maken van staal met hoge weerstand en aluminium, met name voor de motorkap, de kofferklep en de ophangingselementen. Om de doeltreffendheid van de wegligging te verbeteren kan de Ioniq rekenen op een meerarmige achteras en een lager zwaartepunt, dankzij de inplanting van de batterijen onder de vloer van de wagen.
Klassiek interieur
Het interieur is klassiek en minder origineel dan dat van een Toyota Prius. Het ontwerp van het dashboard lijkt hard op dat van de recente Tucson, maar Hyundai laat weten dat er meer milieuvriendelijke materialen gebruikt zijn (hopelijk niet ten koste van de kwaliteitsindruk). In het midden van de middenconsole merken we eveneens een aanraakscherm om het multimediasysteem te bedienen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!