De reden? De klanten lusten geen driedeursmodellen meer. Niet in het segment van de Clio en co, evenmin in dat van de Mégane. Dus bieden alsmaar meer constructeurs die ook niet meer aan. En Kia volgt nu dus dat voorbeeld.
Hippe omschrijving
Alhoewel, de Koreanen doen nog iets meer. We kenden de jongste Ceed reeds als vijfdeurs én als eerder klassieke SW-break, nu is er ook deze shooting brake. Een hippe omschrijving voor een wat stijlvollere variant van die break, die dus de naam Proceed op zijn achterwerk krijgt opgekleefd.
Letterlijk heel breed zelfs, alsof Kia meteen elke verwarring met de “gewone” SW (van Sportswagon) wil uitsluiten. De hele achterkant van de auto is nieuw, met een veel schuinere achterruit, een lichtstrook over de hele brede van de achterklep, een fraaie spoiler op het dak, dubbele uitlaten onder de bumper én ook een opvallend stukje chroom net achter de C-stijlen.
Minder hoog
De auto is ook wat minder hoog dan de andere modellen (43 millimeter minder dan de SW), maar wel iets langer (plus 5 millimeter). Meer nog, van de andere Ceed-varianten werd niet veel meer dan de motorkap en de voorvleugels overgenomen.
De Proceed wil dus de meest sportieve telg van de familie zijn. Net zoals de gelijknamige (nu ja, die heette officieel Pro_Cee’d) driedeurs dat voor de vorige Ceed-generatie was, alleen mag (of moet) het nu met die handigere extra zijdeuren en ongetwijfeld ook meer zit- en vooral laadruimte. Het volume van de koffer bedraagt minstens 594 liter, Kia vertelt wel nog niet wat het wordt met neergeklapte achterbank.
Ook GT
Om zijn apart karakter nog wat meer te onderstrepen, komt de auto er enkel in de GT Line-uitvoering én als krachtige GT. Het dashboard en de middenconsole zijn qua ontwerp identiek aan dat in de gewone Ceed, maar er zijn natuurlijk wel wat sportieve accenten zoals een onderaan afgeplat stuurwiel, metalen drempelplaatjes en een zwarte in plaats van grijze stof voor de hemelbekleding.
In de GT staan ook echte sportstoelen. Door de met 5 millimeter verlaagde bodemvrijheid zit je ook iets lager in de auto.
Tot 204 pk
De volledig onafhankelijke ophanging zou ook net iets sportiever zijn afgesteld, Kia belooft evengoed een snedige respons op de stuurinput. De GT komt met een 1,6 liter-turbomotor van 204 pk en 265 Nm, desgewenst in combinatie met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Voor de Proceeds GT Line zijn er een 1.0 met drie cilinders van 120 pk, een 1.4 van 140 pk en een 1.6 op diesel met 136 paarden. Allemaal met drukvoeding. De in de Kia-fabriek in Slowakije gebouwde Proceed zal te koop zijn vanaf het eerste kwartaal van 2019, hij komt natuurlijk weer met een standaardwaarborg van zeven jaar of 150.000 kilometer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!