De Lincoln Continental staat symbool voor de Amerikaanse luxewagen en diende menig president, zanger of Amerikaanse wereldster tijdens negen generaties. De (helaas) bekendste Continental blijft de cabriovariant van modeljaar 1961, waarin John F. Kennedy dodelijk getroffen werd tijdens zijn parade in Dallas. De Continental werd in 1939 gelanceerd, kende zijn glorietijd in de jaren zestig en ging langzaam achteruit in de jaren tachtig om uiteindelijk in 2002 uit de catalogus te verdwijnen.
V6 met 400 pk
De tiende generatie, onthuld op het salon van Detroit, blijft trouw aan de stijl van het concept dat de grote terugkeer aankondigde tijdens het salon van New York in 2015. Hij wordt gekenmerkt door een radiatorrooster dat het vroegere ontwerp met de opvallende sleuven inruilt voor een open grille. Daarachter ligt een 3.0 V6 EcoBoost met 400 pk. Deze mechaniek wordt gekoppeld aan vierwielaandrijving met een vectoriële koppelverdeling.
Première
Als waardige opvolger voor zijn illustere voorgangers, zit de nieuwe Continental boordevol elektronische uitrusting die een comfort van eerste klasse verzekert. We vermelden het infotainmentsysteem Sync 3, een zicht van 360 graden rond de auto, een systeem om het geluid te dempen via de luidsprekers en een gestuurde ophanging. Ford schonk naar eigen zeggen veel aandacht aan het comfort van de zetels, regelbaar in dertig standen en uiteraard uitgerust met een massagefunctie.
50.000 dollar
Ondanks de positionering bovenaan het gamma, verkoopt Ford de nieuwe Lincoln Continental voor een competitieve prijs in vergelijking met de luxelimousines van de concurrentie. De prijzen starten bij 50.000 dollar volgens Khumer Galhotra, topman van Lincoln. Die prijs is toegankelijker dan bijvoorbeeld die van de Mercedes S-Klasse of BMW 7-Reeks. Ter vergelijking: de limousine van Mercedes begint bij 95.650 dollar. De Continental is qua prijs eerder vergelijkbaar met een E-Klasse (52.650 dollar).
China als doel
Lincoln wil opnieuw voet aan de grond krijgen in de Amerikaanse premiummarkt, maar met dit model viseert de Ford-groep ook China. In het eerste jaar van zijn commercialisatie in dat land (2015) noteerde Lincoln meer dan 11.000 verkopen. Een bemoedigend cijfer dat met de Continental snel zou moeten vermeerderen. De commercialisatie van deze tiende Continental-generatie staat de komende herfst op het programma.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!