Door Alain Devos
Hatchback of sedan
Er zijn twee varianten. De vijfdeurs-hatchback en de vierdeurs-sedan. De laatste is van wat minder belang voor Europa en dus ook België, maar moet wel scoren in Azië én Noord-Amerika. Terwijl de eerste, net als zijn voorganger(s), een concurrent wordt voor (onder meer) de Focus, de Astra, de 308, de Mégane, de Golf en evengoed andere Aziatische spelers als de i30, Ceed en Corolla.
Een segment dat natuurlijk zwaar onder druk staat, nu zowat iedereen een SUV wil. Je moet er dus een beetje uitspringen, wil je met zo’n compacte middenklasser nog een kans maken. Mazda doet het met een auto met een reeks uiterlijke kenmerken die we de voorbije jaren al op diverse concepts en vooral de Kai van oktober 2017 ontdekten. Ze zijn er behoorlijk fier op, vandaar een ellenlange uitleg over hoe het in 2010 al geïntroduceerde Kodo- of Soul of Motion-design voor de 3 nog meer “diepgang en verfijning” heeft gekregen en “autodesign tot kunst” weet te vereffen.
Brede C-stijl
Het klinkt allemaal geweldig, maar we zijn nuchtere mensen en menen nog altijd dat je een autodesign beter zelf bekijkt en beoordeelt dan er een vol uur uitleg over te krijgen. Vandaar heel wat foto’s bij dit artikel, laat ons verhaal zich hier maar beperken tot het vestigen van de aandacht op de scherpe lichtblokken voor- en de ronde exemplaren achteraan, de grote en trapeziumvormige grille, de lage motorkap, de gewelfde flanken, de brede C-stijl, het stevige achterwerk en de grote dakspoiler.
En dan hebben we het, zeker wat die laatste kenmerken betreft, natuurlijk in de eerste plaats over de hatchback. De vierdeurs-Sedan is wat klassieker, dat is ook waar het gros van de klanten van dat type wagen nog altijd de voorkeur aan geven.
Meer zitruimte
De nieuwe modellen zijn net iets groter dan hun voorgangers, dat moet vooral voor extra zitruimte zorgen. Met dank ook aan een tot 2,73 meter (voordien 2,5 meter) toegenomen wielbasis. Ondanks de achteraan sterk aflopende daklijn valt de instap achterin best mee, met de beenruimte zit er daar ook wel goed. In de Sedan raak je nog wat vlotter, die is trouwens 7 centimeter langer geworden dan zijn voorganger.
Schoonheid moet ook vanbinnen zitten, dat lijkt bij deze nieuwe 3 echt wel gelukt. Het interieur is zowel sober als knap, met een 8,8 duim groot aanraakscherm boven de middenconsole dat je alleen kan bedienen als de auto stilstaat. Al rijdend moet je het met een draaiknop doen, een “formule” waar we in het belang van de veiligheid – lees: blik op de weg – grote fan van zijn.
SkyActiv-X volgt nog
Opvallend, Mazda voorziet nog altijd niet in compacte motoren en al zeker niet in driecilinders. Bij de lancering begon volgend jaar zal er alleen keuze zijn uit een flinke 2 liter op benzine van zo’n 120 pk en een 1,8 liter-diesel van 115 pk. Beide van de SkyActiv-familie.
Voor de grote revolutie, enkele maanden later, moet echter de eerste SkyActiv-X zorgen. Dat is een benzinemotor die in de meeste omstandigheden zal functioneren als een zelfontbrander. Er zijn wel nog bougies (eentje per cilinder), maar die moeten enkel “werken” bij een koude start en zogeheten vollast. Met andere woorden, het is een motor die een beetje functioneert als een diesel en daardoor aanzienlijk minder benzine zal verbruiken en dus ook minder CO2 uitstoten dan klassieke(re) krachtbronnen.
Hooggeplaatste pook
Die motor zal trouwens 181 pk sterk zijn, de prestaties worden vermoedelijk wel behoorlijk straf. Er zal keuze zijn uit een manuele zesbak en een zestrapsautomaat, in beide gevallen met een opvallend naar voor gekantelde en hooggeplaatste pook. De in Los Angeles ook al vermelde vierwielaandrijving met G-Vectoring Control wordt allicht niet voor onze streken voorzien.
Net zoals de 1.5 op benzine dus niet in de Belgische catalogus zal worden opgenomen, een keuze die in het kader van de populariteit van compacte motoren (waaronder zelfs 1 liters) bij de concurrentie wel enigszins kan verbazen. Wel voorzien zijn zogeheten Mild Hybrid-versies, die evengoed brandstofbesparende technologie komt standaard voor de SkyActiv-X.
Torsieas
Vooraan worden MacPhersons gebruikt, achteraan doet het 3 het nog met een torsieas. Wat alweer een beetje verrast, want er zijn verschillende concurrenten die al een tijdje met een modernere multilink-ophanging uitpakken.
Meer details, ook over de comfort- en de – hoe kan het anders? – uitgebreide veiligheidsuitrusting, volgen nog. Net als de prijzen, trouwens. De Belgische en zelfs Europese première is zoals gezegd voor het Brusselse autosalon in januari, de eerste leveringen kunnen in maart 2019 al gebeuren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!