Op het salon van Los Angeles stelde Mazda de nieuwe generatie van de CX-9 voor. Deze 5.065 millimeter lange SUV met zeven zitplaatsen is in de eerste plaats bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt. Naast zijn nieuwe kleedje, dat trouw blijft aan de Kodo-stijl van de andere modellen van het merk, wijdt hij een nieuwe motor in. Onder de motorkap hebben de ingenieurs van Mazda de V6 vervangen door een drukgevoede 2.5-viercilinder. De 2.5 SkyActiv-G T is gebaseerd op het atmosferische motorblok van de CX-5 en Mazda 6. Dankzij zijn turbo levert hij een vermogen van 250 pk en een koppel van 420 Nm.
Dynamische druk
Deze motor heeft bijzondere eigenschappen. Hij beschikt eerst en vooral over een hoge compressieverhouding van 10,5:1. Verder wordt zijn turbo geholpen door Dynamic Pressure Turbo-technologie. Die maximaliseert de prestatie van de turbine door het pulsatieniveau van de uitlaat aan te passen aan het toerental van de motor. Concreet maakt de turbocompressor met dynamische druk gebruik van ventielen. Bij laag toerental verminderen die het volume gas voor het in de turbine komt. Het doel: de interferenties tussen de pulsaties van het uitlaatgas verminderen en een grote actiekracht produceren in de turbine. Stijgt het toerental boven de 1.620 o/m, dan gaan de ventielen open, zodat een continue stroom de turbine kan doen draaien.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!