Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mazda CX-9 met turbomotor met dynamische druk

Verwachte lancering : 01-04-2016

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-11-2015

De nieuwe generatie van de Mazda CX-9 krijgt een drukgevoede SkyActiv-G-motor. De viercilinder-turbomotor van 2,5 liter wordt dus geïntroduceerd in de zevenzits-SUV van het merk uit Hiroshima.

Op het salon van Los Angeles stelde Mazda de nieuwe generatie van de CX-9 voor. Deze 5.065 millimeter lange SUV met zeven zitplaatsen is in de eerste plaats bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt. Naast zijn nieuwe kleedje, dat trouw blijft aan de Kodo-stijl van de andere modellen van het merk, wijdt hij een nieuwe motor in. Onder de motorkap hebben de ingenieurs van Mazda de V6 vervangen door een drukgevoede 2.5-viercilinder. De 2.5 SkyActiv-G T is gebaseerd op het atmosferische motorblok van de CX-5 en Mazda 6. Dankzij zijn turbo levert hij een vermogen van 250 pk en een koppel van 420 Nm.

Dynamische druk

Deze motor heeft bijzondere eigenschappen. Hij beschikt eerst en vooral over een hoge compressieverhouding van 10,5:1. Verder wordt zijn turbo geholpen door Dynamic Pressure Turbo-technologie. Die maximaliseert de prestatie van de turbine door het pulsatieniveau van de uitlaat aan te passen aan het toerental van de motor. Concreet maakt de turbocompressor met dynamische druk gebruik van ventielen. Bij laag toerental verminderen die het volume gas voor het in de turbine komt. Het doel: de interferenties tussen de pulsaties van het uitlaatgas verminderen en een grote actiekracht produceren in de turbine. Stijgt het toerental boven de 1.620 o/m, dan gaan de ventielen open, zodat een continue stroom de turbine kan doen draaien.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten