De afdeling ‘special operations’ MSO van McLaren is erin geslaagd om op 8 maand tijd 10 exemplaren te bouwen van de MSO X op basis van de 570S. Deze exclusieve modellen zijn geïnspireerd op de 570S GT4 uit de racewereld. Maar een deel van hun ontwerp is ook afgeleid van dat van de legendarische F1 GTR uit 1997. Zo krijgt de MSO X een ‘snorkel’ op het dak zoals op de F1, die trouwens niet decoratief is maar ook echt bijdraagt aan de luchtstromen rond de coupé. Hij heeft bovendien een effect op de klankbeleving aan boord. Verder is het interieur helemaal kaalgeplukt en krijgt het een paar sportieve toetsen, zoals zespuntsgordels bovenop de klassieke gordels en een bergvak voor je helm. Maar door een deel van het koolstofvezel naakt te laten, krijgt de binnenruimte toch een luxueuze toets.
Voor het circuit
De achterkant van de MSO X heeft een spoiler die 100 kilo extra neerwaartse druk brengt. De ingenieurs van de Britse autobouwer hebben verder een titanium uitlaatlijn gekozen en op de motorkap zijn extra luchtinlaten toegevoegd. De MSO X staat op Pirelli P Zero Corsa’s aangepast aan zijn circuitroeping. Bovendien heeft de auto telemetrie en een hele batterij camera’s aan boord. Qua prestaties gebruikt hij dezelfde V8 als de 570S, met 570 pk en 600 Nm. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/h in 3,2 tellen en haalt hij een top van 328 km/h.
10 exemplaren
Deze tot 10 exemplaren beperkte reeks wordt nu aan de klanten uitgeleverd. McLaren heeft beelden vrijgegeven van exemplaren nummer 8 en 10. #08 is wil met rode en blauwe toetsen als een eerbetoon aan de F1 GTR Longtail #26R, die derde werd tijdens de 14 Uur van Le Mans in 1997. #10 met zijn grijze en zwarte kleuren is geïnspireerd op de F1 GTR #01R, die in 1995 als eerste eindigde op het algemene klassement van de 24 Uur van Le Mans, met JJ Lehto, Yannick Dalmas en Masanori Sekiya aan het stuur.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!