Naast de AMG ‘light’-versie (E 43 4Matic met 3.0-V6 van 401 pk) komt er nu ook een agressieve E 63 4Matic+-versie van de E-Klasse break. Die neemt uiteraard de 4.0-biturbo-V8 over van de gelijknamige berline, die hier 571 pk (en 750 Nm aan koppel) ontwikkelt, of zelfs 612 pk (en 850 Nm) voor de S-versie. Zelfs de Audi RS6 (4.0-biturbo-V8 met tot 605 pk) wordt daarmee gedeclasseerd. Dit is dus de krachtigste break op de markt.
Drift-modus
De V8-motor wordt standaard gekoppeld aan een Speedshift-automaat met 9 verhoudingen en aan de vierwielaandrijving 4Matic+ met variabele koppelverdeling tussen de assen. De prestaties zijn verbluffend: de S sprint van 0 naar 100 km/h in 3,5 seconden (3,6 seconden voor de ‘basisversie’). De topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 250 km/h (of 290 km/h met het pack AMG Driver). De S-versie heeft bovendien een Drift-modus, die de overbrenging in achterwielaandrijving blokkeert zodat je dwars van de ene bocht naar de volgende kan glijden. Bij een meer gebruikelijke rijstijl verandert de grote break in een brave gezinswagen door zelfs de helft van zijn cilinders uit te schakelen (tussen 1.000 en 3.250 o/m) zodat hij minder benzine drinkt. Het gemiddelde normverbruik ligt op 9,1 l/100 km voor beide versies, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 206 g/km.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!