De Mercedes S-Klasse krijgt een nieuwe instapdiesel: de S 250 CDI BlueEfficiency wordt aangedreven door de viercilinder van 204 pk en 500 Nm die we ook al kennen uit de E- en de C-Klasse. Doordat deze krachtbron standaard wordt gekoppeld aan een stop-startsysteem, blijft zijn gemiddelde brandstofverbruik in de S-Klasse beperkt tot 5,7 l/100 km (149 g/km CO2). Een hele stap voorwaarts, want de huidige instapdiesel, de 350 CDI van 211 pk, stootte officieel 199 g/km uit. Ondanks zijn spaarzame karakter zet deze 250 CDI toch nog knappe prestaties neer: 0 tot 100 km/h in 8,2 seconden en 240 km/h als topsnelheid.
Daarboven vinden we de 350 Bluetec, goed voor 258 pk, terwijl zijn CO2-uitstoot beperkt blijft tot 177 g/km (6,8 l/100 km). Deze versie maakt gebruik van AdBlue om de uitstoot van stikstofoxiden terug te dringen. Verder vinden we in de catalogus nog een nieuwe V6 en V8 op benzine. Zo ontwikkelt de drieliter-V6 in de S 350 BlueEfficiency 34 pk extra ten opzichte van de vroegere 350 (nu 306 pk) en 350 Nm. De V8 van de S 500 BlueEfficiency werd wat kleiner dan de oude 500 (hij kromp van 5,5 naar 4,7 liter), maar hij ontwikkelt nu wel 435 pk in plaats van 388, terwijl het koppel met 700 Nm niet achterblijft. Ten opzichte van hun voorgangers zijn deze twee motoren niet alleen zuiniger, maar zetten ze ook snellere optrektijden neer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!