De Michelin Pilot Super Sport is nog prestatiegerichter dan zijn voorganger, de Pilot Sport 2 (onder meer gebruikt voor de Bugatti Veyron). Voor deze nieuwkomer heeft de bandenfabrikant samengewerkt met ingenieurs van BMW, Ferrari en Porsche. Om zonder problemen te kunnen voldoen voor de meest extreme sportwagens heeft deze band tal van tests moeten ondergaan. De ingenieurs van Michelin en de merken waarmee werd samengewerkt, hebben niet minder dan 100.000 kilometer afgelegd op circuits in Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan en Thailand. In totaal werd tijdens dit testwerk meer dan 1.000 uur sneller dan 300 km/h gereden.
Drie elementen maken de Super Sport bijzonder: het karkas van Twaron, het Bi-Compound-loopvlak en de Variable Contact Patch 2.0-technologie. Twaron is een hogedensiteitsvezel die wel meer gebruikt wordt in de zeilsport, de tenniswereld en in de mountainbikescene. Dit materiaal, dat erg goed bestand is tegen vervorming, zorgt voor een variabele spanning in het karkas, waardoor het loopvlak strakker wordt gehouden dan de schouder van de band. Het Bi-Compound-loopvlak maakt gebruik van twee soorten rubbers voor de linker- en rechterkant. De buitenkant werd speciaal ontworpen om ook in scherpe bochten voldoende steun te bieden, terwijl de binnenkant de grip bevordert en, op een nat wegdek, het water afvoert. Met de Variable Contact Patch 2.0 ten slotte worden de krachten in bochten homogeen verdeeld om de contactzone tussen rubber en wegdek steeds even groot te houden, ongeacht vervormingen.
Michelin lanceert de Pilot Super Sport in januari 2011 in 31 maten, voor velgen van 18 tot 22 duim, telkens met een snelheidsindex van minstens 300 km/h. In de praktijk doorstaat deze band een snelheid van 430 km/h, zoals het onafhankelijke TÜV SÜD Automotive kon vaststellen tijdens een vergelijkingstest op een droog circuit van deze banden (in de maat 245/40 ZR 18 Y en 235/35 ZR 19 Y) met vijf concurrenten van Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear en Pirelli. De Pilot Super Sport mag zich bijgevolg de snelste band ter wereld noemen. Hij kreeg van Ferrari trouwens ook al de Technology Award 2010. Het Italiaanse sportwagenmerk homologeerde deze rubbers bovendien voor zijn 458 Italia en 599 GTO, en ook Alpina deed dat voor zijn B5 (op basis van de 5-Reeks).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!