DFSK is een tak van Dongfeng, de Chinese constructeur die in het thuisland onder meer samenwerkt met PSA. Om een plek in Europa te proberen veroveren, gaat DFSK (de afkorting van Dongfeng Sonkon) een volledig elektrische compacte SUV aanbieden met de naam Seres 3 en met een nieuwe generatie batterijen aan boord.
Zoals de Tesla Model 3
Met zijn compacte formaat van 4,385 m in de lengte, 1,85 m in de breedte en 1,65 m hoog, is de Seres 3 een SUV die is aangepast aan de wensen van de Europese markt. Hij wil verleiden met een stijl en een interieur die zijn doordrenkt van eenvoud en classicisme. Geen franjes, wel duidelijke waarden. Hij wordt in België verdeeld door OneAutomotive, terwijl DFSK met bescheiden ambities aan zijn Europees avontuur in Duitsland begint. Ook de prijs is bescheiden, zoals we verwachten van een Chinees product, ook al is het elektrisch. De Seres 3 moet vrij toegankelijk zijn met een vanafprijs van 32.500 euro in Duitsland, zonder premies.
Op technisch vlak krijgt deze concurrent van de MG ZS EV een elektromotor van 120 kW (163 pk) en 300 Nm die de voorwielen aandrijft. Genoeg om de 0 tot 100 km/u in minder dan 9 seconden te kunnen afleggen, waarmee hij vlot genoeg moet zijn om zich in alle veiligheid in stads- en snelwegverkeer te begeven. De motor wordt gevoed door een batterij van 52 kWh die een autonomie van 405 km zou moeten garanderen volgens de NEDC-norm. In de praktijk reken je beter op 260 tot 300 km.
Tenslotte nog een interessant feitje: de DFSK Seres 3 heeft een LFP-batterij zonder kobalt, net als de Tesla Model 3 met modeljaar 2021. Een technologie die minder duur is en tegelijkertijd een langere levensduur moet garanderen. Er wordt zelfs gesproken van een levensduur van meer dan een miljoen kilometer zonder significante verliezen op de autonomie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!