Mini onthult de nieuwe generatie van zijn veelzijdige stadsauto via de Cooper-familie. De kleine Anglo-Germaan houdt vast aan bekende stijlcanons, maar evolueert wel diepgaand. Hij is voortaan 3.821 millimeter lang (3.850 voor de Cooper S), wat 98 millimeter meer is. De breedte neemt toe met 44 millimeter tot 1.727 millimeter, terwijl hij 7 millimeter aan hoogte wint (1.414 millimeter). Ook de wielbasis groeide, met 28 millimeter (2.495 millimeter), en de sporen zijn verbreed. Dat komt in de eerste plaats de binnen- en kofferruimte ten goed. Het laadruim won namelijk 51 liter en is nu 211 liter groot.
Onder de motorkap ligt een nieuwe generatie turbomotoren. De Cooper D krijgt een driecilinderdiesel met 116 pk. De Cooper geniet een benzinedriecilinder met 136 pk. De Cooper S van zijn kant heeft een viercilinder met 192 pk. Een manuele zesversnellingsbak is standaard, maar Mini biedt als optie een zestrapsautomaat aan met stop-start en, als optie, een Green-modus om minder te verbruiken. De Cooper D stoot naargelang de gekozen banden slechts 92 tot 95 g CO2/km uit, wat neerkomt op een normverbruik van 3,5 tot 3,6 l/100 km op de Europese normcyclus. Qua chassis heeft de nieuwe Mini recht op een herwerkte ophanging, met vooral een nieuwe achteras. In de optielijst staat een variabele, adaptieve schokdemping.
Naast het zeshoekige radiatorrooster en de nieuwe lichtblokken is de grootste evolutie te vinden in de verhuis van de snelheidsmeter. Het is gedaan met de enorme klok middenin de middenconsole. Hij is verplaatst naar een plek naast de toerenteller achter het stuur. De nieuwe Mini is bovendien sterk 'verbonden', met de mogelijkheid om een multimediasysteem te bestellen dat compatibel is met een hele resem sociale of muzikale applicaties of met rijhulpsystemen. Andere verkrijgbare technologische opties zijn een head-up display, een botspreventie met voetgangerdetectie en automatische grootlichten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!