De Spring Electric wordt het eerste 100% elektrische productiemodel van Dacia. Er is geen technologische verwantschap met de Zoe of de Twingo ZE, toch draagt deze SUV stiekem Renault-dna: het platform en de aandrijflijn komen immers van de City K-ZE die de Franse constructeur sinds 2019 in China te koop aanbiedt.
De Dacia Spring Electric debuteert in de lente van 2021. Een prijs hebben we nog niet, maar het zou de goedkoopste elektrische auto op de Belgische markt worden.
Compact
De Dacia Spring Electric is een bijzonder compacte cross-over. Het desgewenst met felle kleuraccenten opgevrolijkte koetswerk is slechts 3,73 meter lang en heeft een lijnenspel dat wat aan het design van de Sandero denken doet. Het interieur zou voldoende ruimte bieden voor vier volwassen, het laadvolume bedraagt 300 liter.
Met neergeklapte achterbank slikt de koffer tot 600 liter aan bagage. Het eenvoudig vormgegeven dashboard combineert blauwe accenten met een gedeeltelijk digitaal instrumentarium, de MedNav-module met een display van 7 inch en een draaiknop waarmee je de versnellingen activeert. Nu ja, het gaat om een enkelvoudige reductie met drie standen: vooruit, achteruit of neutraal.
225 kilometer
Het elektrische aandrijfgeheel van de Dacia Spring combineert een elektromotor die een vermogen van 45 pk combineert met een maximumkoppel van 125 Nm. De topsnelheid bedraagt 125 km/u, tenzij je voor de Eco-rijmodus kiest die het vermogen reduceert van 33 naar 23 kW en de maximale snelheid beperkt tot 100 km/u.
Het lithium-ionbatterijpakket heeft een capaciteit van 26,8 kWh en belooft een rijbereik van 225 kilometer (WLTP). De laadtijd van de accu's varieert tussen de 5 (wallbox van 7,4 kW) en de 14 uur (huishoudelijk stopcontact), via een DC-laadpaal volstaat een uurtje om de batterij op 80% van zijn capaciteit te brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!