Nauwelijks 6 weken na de lancering van de 911 Coupé, volgt de open versie van de nieuwe 992-generatie. Een traditie die Porsche startte in 1981, toen de Duitse constructeur een open prototype toonde op het autosalon van Frankfurt. De productieversie rolde een jaar later van de band.
12 seconden
De Cabriolet volgt het opgefriste lijnenspel van de Coupé. Met een aangepaste dakconstructie, natuurlijk. Porsche kiest wederom voor een canvasdak met een glazen achterruit en met een onderhuidse structuur uit magnesium. Dat helpt het gewicht drukken. Het openen en weer sluiten geschiedt volautomatisch, desgewenst al rijdende tot een snelheid van 50 km/u. Het vraagt slechts 12 seconden om het dak van de Porsche 911 Cabriolet volledig te openen.
Ook als Carrera S
Net zoals bij de coupéversie, debuteert de 911 Cabriolet als Carrera S en als Carrera 4S. Niets nieuws onder de zon: ook hier ontwikkelt de 3 liter-boxerturbo een vermogen van 450 pk bij 6.500 opm voor een maximaal koppel van 530 Nm tussen de 2.300 en de 5.000 opm. Een verbeterd injectiesysteem drukt zowel de emissies als het verbruik. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 3,9 seconden (of 3,7 als je voor het optionele Sport Chrono Package zou opteren) en de topsnelheid bedraagt 306 km/u. Dat zijn de cijfers voor de Carrera S, de vierwielaangedreven 4S sprint sneller (3,8 seconden zonder en 3,6 seconden met Sport Chrono Package), maar rijdt minder snel (304 km/u).
Stijvere structuur
In vergelijking met zijn voorganger doet de 992-generatie van de 911 het met aangepaste plaatsing van de motorsteunen, waardoor de torsiestijfheid toeneemt. En voor de eerste keer kan je de 911 Cabriolet bestellen met het PASM-chassis (Porsche Active Suspension Management). Dat impliceert kortere en stijvere veren, strakke stabilisatorstangen en een met 10 millimeter verlaagde ophanging. Het resultaat? Een neutraler weggedrag en een betere gewichtsverdeling. Zoals de coupé krijgt de nieuwe 911 een grotere spoorbreedte.
Digitaal
Het dashboard en het interieur zijn dat van de coupé. Met een grotendeels digitale tellerpartij, enkel de toerenteller blijft analoog. Op het gebied van veiligheid krijgt de nieuwe 911 een zogeheten Wet-rijmodus, een functie die aqueplaning tegen moet gaan.
De 911 Carrera S Cabriolet is vanaf nu te bestellen en dat vanaf 137.915,80 euro. De 911 Carrera 4S Cabriolet kost minstens 145.901,80 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!