Na de spectaculaire Taycan Turbo en Turbo S en de meer redelijke Taycan 4S, vervolledigt Porsche zijn elektrische gamma met de Taycan, de vereenvoudigde instapversie. Minder vermogen, maar twee aangedreven wielen en twee mogelijke batterijpakketten: Performance en Performance Plus. Deze 'basis-Taycan' zal vanaf half maart beschikbaar zijn bij de dealer. De prijzen zijn nog niet bekend.
Achterwielaandrijving
De grootste nieuwigheid van deze instap-Taycan is het feit dat hij zijn vierwielaandrijving opgeeft en dus een pure achterwielaandrijver is. De achterwielen moeten dus de volledige 326 pk naar de grond overbrengen in het geval van de Performance (79,2 kWh aan brutocapaciteit, 408 pk in overboost met Launch Control). Kies je voor de Performance Plus-batterij van 93,4 kWh, dan krijg je 380 pk (476 pk in overboost). Volgens de WLTP-norm haalt de goedkoopste versie een autonomie van 431 km tegenover 484 km voor de Performance Plus. In beide gevallen sprint je van 0 naar 100 km/u in 5,4 seconden, met een topsnelheid van 230 km/u. Prestaties die geholpen worden door de gunstige stroomlijn van 0,22 Cx en de tweetrapsversnellingsbak. Om alles veilig tot stilstand te brengen, rekent de Taycan op stalen remschijven van 360 mm en 358 mm diameter voor- en achteraan, respectievelijk met remklauwen van 6 en 4 zuigers. Koolstofkeramische remschijven zijn optioneel.
Qua opladen maakt de basisversie het mogelijk om tot 225 kW uit een snellader te halen, tegenover 270 kW voor de Performance Plus. Daarmee kan er van 5 tot 80% worden bijgeladen in amper 22 minuten en 30 seconden. Of, als je gehaast bent, tot 100 km autonomie in 5 minuten tijd.
Onderscheidend
Zoals gewoonlijk bij Porsche, heeft elke versie van eenzelfde model zijn specifieke esthetische trekjes om ze te onderscheiden. Voor de Taycan zonder achtervoegsel zijn dat de Taycan Aero-velgen van 19 duim en zwart geanodiseerde remklauwen. De voorbumper, de zijschorten en de zwarte diffusor achteraan zijn die van de 4S. Ook hier is ledverlichting standaard. Voor de rest neemt het interieur de afwerking en de uitrusting - standaard of optioneel - over van de krachtigere versies.
Standaard is de Taycan uitgerust met een passieve ophanging, maar optioneel kan je kiezen voor een adaptieve luchtvering in combinatie met het PASM (Porsche Active Suspension Management). Enkel die luchtvering kan de bodemvrijheid van de auto verhogen om gemakkelijker over obstakels als garagedrempels of snelheidsremmers te kunnen rijden. Samen met de rijhulpsystemen vormen deze onderstelconfiguraties het Porsche 4D Chassis Control dat alle systemen analyseert en synchroniseert in realtime.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!