De Range Rover Evoque is de kleinste en lichtste auto die Land Rover ooit op de markt bracht. Het merk geeft hem een Range Rover-logo om zijn sportieve marktpositionering en materiaalkeuze te benadrukken. Verder is dit model ook revolutionair voor Land Rover doordat hij eveneens bestaat met tweewielaandrijving. Door zijn kleine formaat en lage gewicht is hij voorbeeldig zuinig en kan de constructeur CO2-uitstootcijfers van 130 g/km beloven. Daarvoor rekent de Evoque op een 2.2-turbodiesel van 150 pk, die in zijn eD4-configuratie slechts 4,9 l/100 km verbruikt.
Deze SUV van 4,35 meter lang bestaat ook met andere motorversies. Bij de diesels gaat het om de 'klassieke' TD4 (eveneens 2,2-liter en 150 pk) en de SD4, die 190 pk uit dezelfde motor haalt. Op benzinevlak is er de Si4, een tweeliter van 240 pk. Zowel aan benzine- als aan dieselzijde is een zestrapsautomaat leverbaar. De diesels krijgen een stop-startsysteem. Qua onderstel is de Evoque voorzien van MagneRide-schokdempers en het Adaptive Dynmaics, dat continu de afstellingen aanpast. De vierwielaangedreven varianten zouden moeten kunnen bogen op stevige terreinkwaliteiten, met name doordat ze kunnen terugvallen op het Terrain Response.
Deze Evoque is uitgerust met de recentste entertainmentsnufjes, zoals een Meridian-audiosysteem met zeventien luidsprekers van 825 watt of het DualView-scherm, waarmee bestuurder en passagiers tegelijkertijd een andere weergave krijgen op het scherm. Al even hightech zijn de vijf digitale camera's, die goed van pas komen bij het parkeren of in het terrein. Nog op de optielijst vind je een reusachtig panoramisch dak. De Evoque is te zien op het salon van Parijs (2 - 17 oktober). In de tweede helft van 2011 komt hij in meer dan 160 landen op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!