Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / VIDEO - Range Rover nu ook als plug-in hybride

Geschreven door Jean-François Christiaens op 11-10-2017

In navolging van zijn neef met Sport-appendix krijgt ook de ‘klassieke’ Range Rover een plug-in hybride aandrijflijn. Tegelijk wordt zijn interieur fors opgefrist.

Slechts een paar dagen geleden onthulde de groep Jaguar Land Rover zijn eerste plug-in hybride aandrijflijn in de Range Rover Sport P400e. Zijn grote broer Range Rover heeft er niet lang over gedaan om zijn voorbeeld te volgen. Niet geheel verrassend heet de aandrijflijn ook hier P400e en gebruikt ze dezelfde mechaniek als in de Sport. Dat betekent dat hij een 2.0-turboviercilinder op benzine uit de Ingenium-familie met 300 pk combineert met een elektromotor van 116 pk (85 kW) die is geïntegreerd in de ZF-achttrapsautomaat. Het duo kan samen tot 404 pk ontwikkelen. Net zoals in de Range Rover Sport P400e piekt het koppel bij 640 Nm en drijft het geheel permanent de vier wielen aan. De iets grotere Range Rover heeft 0,1 seconden meer nodig om van 0 naar 100 km/h op te trekken (6,8 seconden in plaats van 6,7) maar haalt wel dezelfde topsnelheid van 220 km/h. Ook de Range Rover met verlengde wielbasis kan met deze motorversie worden besteld.

51 elektrische kilometers

Op de NEDC-cyclus daalt de CO2-uitstoot van de leider van de Range Rover-familie tot 64 g/km, even weinig als in de Sport. Onder het huidige fiscale stelsel levert hem dat voor bedrijven een fiscale aftrekbaarheid van 90 procent op in België. Daar komt hij onder meer aan door de mogelijkheid om 51 kilometer lang zuiver elektrisch te rijden dankzij een lithium-ionbatterij van 13,1 kWh vooraleer de 2.0 Ingenium hem te hulp moet schieten. De batterij zit onder de koffervloer en laat zich dankzij een geïntegreerde lader van 7 kW aan een wallbox van 32A volladen in 2 uur 45 minuten (7,5 uur aan een klassieke stekker met 10A). Op de batterij geldt een garantie van 8 jaar/100.000 kilometer dat ze nog minstens 70 procent van haar oorspronkelijke laadcapaciteit behoudt.

Gemoderniseerd interieur

Tegelijk met deze nieuwe aandrijflijn krijgt de Range Rover een bijgewerkt interieur. Zo krijgt hij een nieuw zonnescherm met gebarenbediening (het volstaat om met je hand naar voren of naar achteren te bewegen voor de binnenspiegel om het scherm te laten openen of sluiten), een ionisatie van de binnenlucht, nieuwe, meer comfortabele stoelen (verstelbaar in 24 richtingen) met hot stone-massagefunctie en verwarmde armsteunen (en zelfs een verwarmd voetenbankje achterin). De instellingen voor de verschillende stoelen kunnen bovendien via een app voor je smartphone worden bediend. Verder duikt ook hier de sleutelarmband op die we eerder al op andere Land Rover-producten zagen. Ook nieuw zijn de led-koplampen met Pixel-Lasertechnologie waarmee de lichtbundel zeer efficiënt kan worden afgeschermd om te vermijden dat andere bestuurders worden verblind. Voor de meest sportieve bestuurders noteren we een lichte vermogenswinst (+ 15 pk) in de Range Rover SVAutobiography, waarvan de compressor-V8 het voortaan tot 565 pk schopt.

Infotainment

Als Jaguar Land Rover dan toch zijn Range Rover aan het opfrissen is, kan het hem net zo goed met de jongste generatie van zijn infotainmentsysteem uitrusten. Het Touch Pro Duo combineert zo twee aanraakschermen met hoge resolutie, waarvan één van 10 duim op de middenconsole. Informatie van zo van één scherm naar een ander worden geschoven zodat je ze kan hiërarchiseren naargelang je voorkeuren. De nieuwe Range Rover biedt verder tot 17 aansluitpunten (elektrische stekkers, usb, HDMI, 12 Volt enzovoort) en een 4G WiFi-hotspot waar tot 8 toestellen tegelijk mee kunnen worden verbonden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten