De Range Rover Sport SVR is de krachtigste in serie gebouwde Land Rover ooit. Het SVR-logo zullen we binnenkort trouwens nog op sportieve afgeleiden van andere producten van de constructeur tegenkomen. De terreinwagen kreeg een herwerkt chassis en, vooral, een 5.0-V8 die met een compressor is opgevoerd tot 550 pk en 680 Nm. De vier wielen worden permanent met dit koppel gevoed via een ZF-achttrapsautomaat. Om de klank te versterken, krijgt de SVR een actieve uitlaat in twee trappen met elektronisch gestuurde kleppen.
Ondanks de uitgesproken sportieve roeping blijft de Range Rover Sport SVR een offroader, dankzij vierwielaandrijving en een reductiebak met korte verhoudingen, luchtvering en de elektronische terreinhulp Terrain Response. Land Rover belooft een maximale waaddiepte van 85 centimeter. Standaard staat hij op 21-duimvelgen met vierseizoensbanden en als optie kan de klant voor extra sportieve 22-duimers gaan van Continental (SportContact 5), die echter wel de terreincapaciteiten wat verminderen.
De agressieve stijl van de sportieve SUV, die dit weekend wordt onthuld tijdens de Pebble Beach-elegantiewedstrijd (15 augustus), heeft voordelen voor zowel de koeling als voor de stroomlijn. Met zijn extra sterke bewapening kan de SVR naar 100 km/h spurten in 4,7 seconden en haalt hij een elektronisch begrensde topsnelheid van 260 km/h. Een racer die goed vastgesnoerd zat in zijn sportieve stoelen wist hem in 8 minuten en 14 seconden rond de Nürburgring te jagen, wat eerder de tijd van een sportcoupé dan van een SUV is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!