We brengen eerst nog even in herinnering dat de naam Velar verwijst naar het ontwikkelingsprototype van de allereerste Range Rover aan het begin van de jaren ’70. Met zijn lengte van 4,80 meter en een wielbasis van 2,87 meter neemt de nieuwkomer in het gamma plaats tussen de Evoque en de Range Rover Sport. Hij staat op het aluminium platform waar ook de Jaguars XE, XF en F-Pace op zijn gebouwd en onderscheidt zich vooral door zijn bijzonder uitgepuurde interieur, waar bijna alle fysieke knoppen verdwenen zijn en vervangen werden door twee aanraakschermen van 10 duim. Uiteraard worden alle motoren standaard geleverd met vierwielaandrijving en gestuurde schokdempers, en alle zescilinders staan bovendien standaard op luchtveren. Het sleepvermogen piekt op 2,5 ton. De achttrapsautomaat ten slotte is ook standaard op het hele gamma.
Minder dan 60.000 euro
Vanaf juli kan de Velar worden getest en komt hij naar de showrooms. De prijzen beginnen bij 57.300 euro voor de 2.0-turbodiesel met 180 pk, 61.600 euro voor diezelfde maar met 240 pk en 67.500 euro voor de 3.0-V6-turbodiesel (300 pk). Benzinerijders betalen 57.300 euro voor de 2.0-turboviercilinder van 250 pk en 68.200 euro voor de 3.0 Supercharged met 380 pk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!