Als grootste Chinese autoconstructeur heeft SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) een alliantie gesmeed met de e-commercegigant Alibaba om premium elektrische auto's te ontwikkelen om de concurrentie aan te gaan met Tesla, de pionier en daarmee ook voorloper op deze markt. Het nieuwe merk heet IM (Intelligence in Motion) wil de gevestigde waarden opschudden en presenteert twee modellen, een grote berline en een SUV.
China in de tegenaanval
Na de Nio ET7 komt er dus nog versterking voor de Chinese aanval op deze bloeiende markt met IM. De rollen binnen de alliantie zijn duidelijk verdeeld: SAIC zal de industriële dimensie en de R&D van het voertuig op zich nemen van deze EV's, terwijl Alibaba instaat voor de ontwikkeling en de levering van alle software en artificiële intelligentie - en het gegevensbeheer - om de wagens te besturen.
Om de berline en de SUV van stroom te voorzien, hebben de twee bedrijven de hulp ingeschakeld van een derde Chinese specialist: CATL, dat accupakketten zal leveren van 93 en 115 kWh, die een autonomie van meer dan 800 km (volgens de NEDC) moeten garanderen en ook draadloos kunnen worden opgeladen via inductie.
Dat is mogelijk dankzij een nieuwe generatie batterijen ontwikkeld door de grootste producent ter wereld als het over lithium-ionpakketten gaat. Deze technische evolutie geeft 30 tot 40% meer energiedensiteit, waarmee er dus een hogere capaciteit kan behaald worden met een kleiner volume. Een groot voordeel voor deze premium EV's, die achter de klassetoppers Tesla Model S en X gaan en tegelijk nieuwe concurrenten als Lucid, Nio, maar ook Porsche moeten tegengaan. En dan komen later Maserati, Bentley, Rolls-Royce en Cadillac nog meespelen, al spelen die twee Britse merken in een nog hoger segment.
Belgisch tintje
Dit project is niet het eerste uitstapje van Alibaba naar de autosector, het bedrijf investeerde eerder al in Xpeng Motors, dat naar Europa is gekomen met de compacte SUV G3 voor de Noorse markt. IM kan met name genieten van de expertise van Alibaba qua markt- en klantenanalyse en zijn wereldwijde distributienetwerk, gestructureerd rond 5 distributiecentra waaronder eentje in Luik als Europese basis, naast Moskou, Hong Kong, Kuala Lumpur en Dubai.
Hoewel de luchthaven van Luik in eerste instantie niet zou worden gebruikt voor de distributie van de modellen van IM, zou het vervoer wel via de stad moeten gaan dankzij de spoorweg tussen Zhengzhou en Luik. Een parcours van 8.000 km dat twee keer per week zou afgelegd worden met een sneltrein voor pakketvervoer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!