Het prototype van de E-Car 333 beleeft zijn werelddebuut op eigen bodem. De driewieler is namelijk bedacht in België, met de bedoeling om zo weinig mogelijk te vervuilen. Daarom heeft hij een elektrische aandrijving en is hij gemaakt in natuurlijke en gerecycleerde materialen. Zo bestaat het koetswerk uit gelaagd linnen. Het buizenchassis is van gerecycleerd staal gemaakt en de technische basis van de auto is opgebouwd uit gerecupereerd plastic. Bovendien worden de grondstoffen zoveel mogelijk ter plaatse gewonnen.
De E-Car 333 wordt aangedreven door een elektromotor. De eerste 3 in zijn naam staat voor drie wielen, de tweede voor een rijbereik van 300 kilometer, de derde voor drie plaatsen. Hij wordt aangeboden in twee vermogensversies: 15 kW (20 pk) of 25 kW (34 pk). De batterijen worden niet apart verhuurd en zitten in de aankoopprijs inbegrepen, net zoals de recyclage ervan aan het eind van de levensduur. Ze geven de auto een rijbereik van 150, 200 of 300 kilometer naargelang het type accu dat de klant bestelt. De versie met de minst grote batterij heeft drie uur nodig om te worden herladen aan een klassiek stopcontact. Aan een wallbox is dat één uur. De 333 is een stadsversie (City) met drie plaatsen die ook verkrijgbaar is als vierzitter 334.
Deze Belgische auto is een concept in evolutie met plug&play-filosofie. De constructeur biedt verschillende versies aan: de buggy 312 met twee plaatsen en een rijbereik van 150 kilometer, de cargo321, een eenzitter met 200 kilometer bereik, de roadster 332 en de pick-up 321. De prijs van het basisconcept is vastgelegd op 18.000 euro, de E-Car 333 vergt een investering van minstens 35.000 euro. Voor die prijs krijg je een Android-tablet met geïntegreerd navigatiesysteem, een radio, een achteruitrijcamera en elektrische ruiten. Voor de gebruikskosten ten slotte gaan de ontwikkelaars uit van één euro per kilometer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!