Op de bergpas van La Faucille vlakbij het salon van Genève (5-15 maart) heeft Michelin de CrossClimate onthuld. Die rijmt volgens de constructeur de kwaliteiten van een zomerband met die van een winterband. Temeer omdat hij recht heeft op een berglogo en een sneeuwvlokje, die binnen de Europese voorschriften bepalen dat hij als winterband mag dienen. Je mag er in de winter dus gewoon mee in Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg rondrijden. Op zijn Europese typegoedkeuring krijgt hij een A-topscore voor remmen op nat wegdek. Op droge ondergrond remt de band op korte afstanden en warmt hij niet te snel op. Daarom kan hij het hele jaar door worden ingezet.
Deze zomerband met winterkwaliteiten komt in mei op de markt. Hij heeft een rubbermengsel met silica van de jongste generatie. Zo is het loopvlak soepel genoeg om wegoneffenheden te verzachten op droog en nat wegdek, maar ook op sneeuw. Verder hebben de ingenieurs gewerkt aan het verhogen van de energie-efficiëntie van de band zodat hij niet buitensporig warm loopt. Zijn V-vormig profiel met zelfblokkerende lamellen moet hem grip bieden op de sneeuw. Ze hebben afgeschuinde randen om het nuttige contactoppervlak op droog wegdek te vergroten.
Michelin heeft deze band ontwikkeld met het courante rijgedrag van Europese automobilisten in het achterhoofd (studies van GFK en Ipsos). 65 procent daarvan rijdt heel het jaar door op zomerbanden, zelfs in regio's met strenge winters. In landen met winterbandverplichting, zoals Duitsland, blijft 20 procent van de automobilisten het hele jaar op zomerrubber rijden. Anderzijds laat naargelang het land 3 tot 7 procent zijn winterbanden het hele jaar onder de auto, met grote risico's op oververhitting als gevolg en daardoor te lange remwegen op droog wegdek, terwijl ook het brandstofverbruik toeneemt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!