De Tajima Rimac E-Runner ontwikkelt een vermogen van 1,1 mW, wat overeenkomt met 1.495 pk. Nobuhiro 'Monster' Tajima gaat aan het stuur van de bolide de 156 bochten bedwingen van de Pikes Peak-heuvelklimwedstrijd in Colorado, die vertrekt op een hoogte van 2.862 meter en klimt tot 4.300 meter over een traject van 19,99 kilometer. De elektrische racewagen werd ontwikkeld met de hulp van de Kroatische constructeur Rimac, die de vierwielaandrijving met vectoriële koppelverdeling en de vier elektromotoren levert.
In de E-Runner zit geen versnellingsbak of differentieel. Elk wiel wordt via een ketting door een elektromotor aangedreven. Het koppel van 1.500 Nm wordt vectorieel per wiel verdeeld door een centrale sturing, op basis van de stuurhoek, de snelheid en de langs- en dwarsversnelling. Tot 100 keer per seconde wordt het koppel aan elk wiel aangepast. Op asfalt sprint de Tajima Rimac E-Runner van 0 naar 100 km/h in 2,2 seconden en naar 200 km/h in 5,4 tellen, terwijl hij een topsnelheid haalt van 270 km/h. De batterij van 57 kWh zou moeten volstaan om bovenop de beroemde bergpiek te geraken. Temeer omdat de auto tijdens het vertragen met zijn 370 millimeter remmen ook stroom regenereert. De 5,5 meter lange bolide staat op achttienduimvelgen en weegt 1,5 ton. De races op de Pikes Peak vinden plaats van 22 tot 28 juni 2015.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!