Het salon van Genève is wel vaker het decor voor bijzonderheden. Dat is ook dit jaar het geval, vooral op de stand van het Chinese Techrules. Niet echt een autobouwer, maar eerder een bedrijf dat onderzoek en ontwikkeling verricht binnen de autowereld. Techrules neemt het concept van een eerste Chinese supercar mee naar Genève. Het gaat om een elektrische auto met een turbine die dienstdoet als range extender (Turbine-Recharging Electric Vehicle of TREV). De auto ontwikkelt meer dan 1.000 pk en kan 2.000 km afleggen met één tank … kerosine. Neen, het is geen grap. Tijd voor een woordje uitleg.
Elektromotoren
Technisch gezien, is deze Chinese supercar een 4,65 meter lange coupé met twee zitplaatsen, gebouwd met een zelfdragend koetswerk in koolstofvezel. In het onderstel steekt een lithium-mangaanbatterij (LiMn) in de vorm van een T, met een capaciteit van 20 kWh. Deze batterij geeft energie aan zes elektromotoren: één voor elk voorwiel en twee voor elk achterwiel. Het geheel levert een totaalvermogen van 1.044 pk en een koppel van 8.640 Nm. Al dat geweld wordt overgebracht op de vier wielen. De motoren kunnen bovendien individueel geregeld worden, je kunt dus naar wens het koppel verdelen over de wielen.
Een turbine voor de batterijen
De energie voor de batterijen wordt geleverd door een microturbine, geïnspireerd door wat gebruikelijk is in de burgerluchtvaart en de industrie. Deze turbine, die achter de passagiers geplaatst werd, drijft een generator aan die de batterij oplaadt. Die voedt vervolgens de elektromotoren die de wielen aandrijven. In Genève heeft Techrules twee prototypes met verschillende stijlen voorgesteld. In de circuitgerichte AT96 (voor Aviation Turbine) wordt de turbine gevoed door een vloeibare brandstof (kerosine, diesel of benzine), terwijl de turbine van de wegversie GT96 (Gaz Turbine) gas verbrandt (CNG of biogas). De batterij wordt in ongeveer 40 minuten opgeladen door de turbine. De twee modellen kunnen hun batterij ook opladen aan een stopcontact.
Test in Silverstone
Techrules heeft een eerste prototype van zijn supercar laten bouwen bij Italiaanse en Engelse partners. De eerste tests vonden in februari plaats op het circuit van Silverstone in Groot-Brittannië. Nadat hij aan het stopcontact is opgeladen, kan de auto tot 150 km rijden. Maar zodra de turbine in actie schiet, wordt het rijbereik ongeveer 2.000 km groot met een tank van 80 liter kerosine. Door de goede verhouding tussen het gewicht (1.380 kg) en het vermogen (1.044 pk) spurt deze elektrische sportwagen uit China van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden en haalt hij een elektronisch begrensde topsnelheid van 350 km/u.
Binnenkort in productie?
We herinneren ons dat Jaguar ook aan gasturbines dacht om de batterijen van het concept C-X75 op te laden. Maar het merk heeft deze techniek links laten liggen en daarna het volledige project geschrapt, wegens niet rendabel. Het Chinese bedrijf Techrules heeft nochtans vertrouwen en verklaart ‘over enkele jaren de supercar te willen commercialiseren in een beperkte oplage’. Zonder te verduidelijken wanneer. Techrules denkt al verder en bevestigt dat de productie van een kleine reeks toelaat ‘om de techniek en het bouwproces te perfectioneren, om de techniek uit te breiden naar een grotere schaal op auto’s uit de B- en C-segmenten’. Veel ambities dus, we zijn benieuwd of ze concreet worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!