Enkele weken na de officiële onthulling op het salon van Frankfurt geeft Toyota eindelijk meer informatie prijs over het aandrijfgeheel van de nieuwe Prius. Ook deze vierde generatie van het model gebruikt nog altijd een 1.8-benzinemotor, maar die werd aanzienlijk bijgewerkt en zou volgens de constructeur een zelden gezien rendement halen – concrete verbruikscijfers ontbreken voorlopig nog.
20 procent minder wrijving
De 1.8 VVT-i heeft onder meer een dubbel koelsysteem, waardoor de motor sneller op temperatuur is. Er wordt ook een nieuwe olie gebruikt, de zuigers werden herwerkt, de luchtinlaat werd geoptimaliseerd en ook de recirculatie van de uitlaatgassen verloopt efficiënter. De benzinemotor haalt 98 pk en wordt gecombineerd met een krachtiger elektrische motor die 72 pk ontwikkelt. Ook de elektrische motor werd verbeterd: het wrijvingsniveau werd met 20 procent teruggedrongen, terwijl de kleinere buitenafmetingen het gewicht ook met 20 procent verlaagd zouden hebben.
Nog altijd NiMH
De batterij is nog steeds van het NiMH-type (nikkel-metaal-hydride), een technologie die ondertussen perfect betrouwbaar is. Voortaan bevindt de batterij zich wel onder de achterbank, waardoor het volume van de koffer met meer dan 50 liter is toegenomen – 502 liter in plaats van 445. De Prius 4 zal vanaf eind dit jaar te zien zijn op onze wegen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!