In het Verenigd Koninkrijk wordt het Opel-gamma verkocht onder de merknaam Vauxhall, maar er is één vreemde eend in de bijt: de VXR8. Deze ultrasportieve berline is een Britse afgeleide van de Australische Holden HSV E3 GTS. Voor modeljaar 2011 heeft hij recht op een opfrisbeurt, met een nieuw radiatorrooster, leddagrijlichten en een kofferspoiler. Voor gemotiveerde bestuurders van deze extreme auto is er het EDI (Enhanced Driver Interface), dat informatie weergeeft over rondetijden, G-krachten, koppel, vermogen en zelfs de drifthoek.
Onder de motorkap van deze Brit met branie ligt een 6,2 liter grote V8 met 431 pk en 550 Nm, die is geleend bij Corvette. Hij wordt aan een manuele of automatische zesversnellingsbak gekoppeld. Daarmee spurt deze rauwe berline naar 96 km/h (60 miles per hour) in 4,9 seconden en haalt hij een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Een goed wegcontact wordt verzekerd door het MRC (Magnetic Ride Control), dezelfde actieve schokdemping als op de Corvette ZR1. Dit systeem wordt gekoppeld aan een launch control en een ESP met circuitmodus. Wij zullen de brute Brit nooit leren kennen, maar aan de overkant van het Kanaal kruist hij de degens met de Jaguar XFR, Audi RS5 en RS6, BMW M3 (en de toekomstige M5) en Mercedes C en E 63 AMG. Hij is wel gevoelig minder duur dan zijn rivalen, want de VXR8 kost in het VK 49.500 pond (zo'n 58.000 euro).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!