Volkswagen is nooit een voortrekker geweest in de wereld van de SUV’s, maar daar staat tegenover dat de constructeur de markt altijd heel goed observeert om dan keihard toe te slaan. Dat was eerder al zo met de Touareg en nog meer met de Tiguan, en dat zal ongetwijfeld weer het geval zijn met de T-Roc, die zich in het drukst bevochten segment stort, namelijk het B-segment, met onder meer de Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008, Toyota C-HR of onlangs nog de Opel Crossland X, om er maar een paar te noemen.
Zelfde basis
De T-Roc staat op hetzelfde MQB-platform als de Golf en de Tiguan, dat garant staat voor kwaliteit, maar ook voor industriële efficiëntie. De SUV is met zijn 4,23 meter even lang als een Golf, maar Volkswagen belooft buitengewoon veel binnenruimte, iets wat in dit soort voertuigen nog eens durft te ontbreken. Er zou plaats zijn voor 5 personen en het laadvolume schommelt tussen de 445 en de 1.290 liter.
Duidelijke visuele identiteit
Volkswagen heeft duidelijk veel werk gemaakt van de esthetische kwaliteiten van zijn T-Roc. Het silhouet is gespierd, iets wat nog wordt versterkt door het agressieve radiatorrooster en de fijne lichtblokken. In het interieur overheerst de sobere ernst van het merk, met toch een paar kleurige toetsen via personaliseerbare inzetstukken.
Breed motorenpalet en 4Motion
Het zal niemand verrassen dat het motorenpalet erg uitgebreid is, zoals gewoonlijk bij VW. Zo is er de 1.0 TSI met 115 pk, naast een 1.5 en zelfs een tweeliter met 190 pk voor benzinerijders. Op diesel is er keuze tussen een 1.6 TDI of een 2.0 TDI, met vermogens van 150 en 190 pk voor die laatste. Zeer zeldzaam in dit segment, waar look boven functionaliteit gaat, is dat de T-Roc met vierwielaandrijving verkrijgbaar is, zij het enkel in combinatie met de krachtigste motoren. Ook een DSG-versnellingsbak staat op het programma. Via het Active Control biedt de auto verschillende rijmodi: Street, Snow, Asphalt, Offroad of Offroad Individual. Een andere verfijning is dat hij met gestuurde schokdempers verkrijgbaar is.
Niet voor november
Het zal wel nog enkele weken duren voor de T-Roc er is, want hij staat pas voor november 2017 op de planning. Volkswagen belooft in Duitsland een startprijs onder de 20.000 euro. Maar het is nog afwachten of dat ook bij ons zal lukken voor deze technische evenknie van de Audi Q2.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!