De Volkswagen Passat wordt aangeboden met een nieuwe TDI-motor met 240 pk. Die biturbo-TDI wordt standaard geleverd met een DSG-7 en vierwielaandrijving en maakt de berline 240 km/h snel (238 km/h voor de break). Maar het grote nieuws komt van een latere versie van deze motor, die een derde, elektrisch aangedreven turbocompressor krijgt, naast variabele kleppendistributie en uitlaatgasrecirculatie onder lage druk, zodat hij liefst 272 pk ophoest.
Verder heeft de constructeur uit Wolfsburg een versie met tien versnellingen voorgesteld van zijn bekende DSG-overbrenging. Die kan worden gecombineerd met motoren die tot 550 Nm ontwikkelen. Volgens de ingenieurs zal die het verbruik positief beïnvloeden, onder meer dankzij een extreem lange tiende verhouding. Eveneens om het verbruik te drukken wordt de motor al vanaf 7 km/h stilgelegd wanneer je met de rem vertraagt in plaats van pas bij stilstand zoals bij een traditioneel stop-startsysteem. Bovendien wordt de motor ook uitgeschakeld tijdens het uitrollen en wordt dan ook de koppeling geopend (vrijloopfunctie).
Daar houden de technologische innovaties voor binnenkort nog niet op. Zo worden MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto in de multimediasystemen van Volkswagen geïntegreerd, zodat bijna alle smartphones via het aanraakscherm in de auto kunnen worden bediend. Een andere slimme vondst is het intelligente navigatiesysteem dat de voorkeuren van de bestuurder onthoudt door zijn trajecten op te slaan, zelfs wanneer die worden afgelegd zonder de navigatiefunctie te activeren. Op die manier kan het routes nog slimmer uitstippelen of de bestuurder waarschuwen voor files op zijn gebruikelijke trajecten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!