De radicale supercar VÜHL 05 van de Mexicaanse broers Echevarria is niet langer een prototype. De eerste productieauto is aan een klant in Mexico geleverd. Het gaat om een verzamelaar van sportieve en prestigieuze auto's. zijn VÜHL 05 weegt slechts 695 kilo omdat hij in koolstofvezel is gemaakt en geen dak heeft. Hij wordt aangedreven door een 2.0 EcoBoost van Ford met 289 pk, die via een manuele zesversnellingsbak met de achterwielen is verbonden. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/h in slechts 3,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 245 km/h.
In Europa
40 procent van de onderdelen van de auto komt uit het Verenigd Koninkrijk. Daarom is er ook een rechtsgestuurde variant van de auto voor de Britse markt, waar hij 60.000 pond (zo'n 85.000 euro) kost. Maar het is de constructeur niet ontgaan dat ook van het Europese vasteland heel wat enthousiaste reacties zijn gekomen. Daarom zou het kunnen dat ook wij met de VÜHL 05 kennis zullen maken, nadat de marktintroductie in Centraal- en Noord-Amerika en in het Midden-Oosten achter de rug zijn.
Circuit of weg
Waar hij ook wordt aangeboden, de Mexicaanse supercar is een straatlegaal circuitspeeltje. Zo wordt hij rond een monocoque-structuur van Magna Steyr opgebouwd. Het buizenchassis in drie delen is in een aluminium honingraatstructuur uitgevoerd. In het interieur vinden we kuipstoelen, een systeem om data te verzamelen en een HD-camera. Zonder de optie 'koolstofvezel' waarmee de eerste klantenauto is uitgerust, weegt hij 725 kilo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!