ZF heeft een automatische versnellingsbak met negen verhoudingen voorgesteld. Deze automaat is redelijk compact en kan dus in een auto ingeplant worden. Hij werd overigens ontwikkeld voor auto's met voorwielaandrijving en een dwars geplaatste motor. Er zijn twee varianten beschikbaar. De eerste kan een maximaal koppel van 280 Nm verwerken, terwijl de andere 480 Nm aankan. Het voordeel van negen versnellingen is de lange eindoverbrengingsverhouding en het beschikbare toerenbereik. ZF beweert dat bij 120 km/h de motor aan 1.900 o/m draait, in plaats van 2.600 o/m met een zestrapsautomaat. Daarnaast spreekt het Duitse bedrijf nog van een verbruiksdaling van ongeveer 16 procent.
De uitdaging bij deze automaat was om de tandwielen en bedieningselementen op een compacte manier te installeren. In een wagen met een dwars geplaatste motor wordt de lengte van de versnellingsbak weliswaar beperkt door de breedte van het voertuig. Daardoor konden de ingenieurs de tandwielen niet achter elkaar zetten, maar moesten ze die op een 'intelligente' manier in elkaar doen passen. De automaat is oorspronkelijk ontworpen voor verbrandingsmotoren, maar hij kan ook aangepast worden voor gebruik in hybride auto's. Het volstaat om de koppelomvormer te vervangen door een elektrische motor. ZF geeft aan dat deze bak op een eenvoudige manier uitgerust kan worden met een stop-startsysteem zelfs omgevormd kan worden om in combinatie met vierwielaandrijving te werken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!