Audi Q5
De tweede generatie van Audi’s middelgro (tussen de Q3 et de Q7) te SUV groeide in alle richtingen en ziet er duidelijk gespierder uit, maar tegelijk ook ranker en beter gestroomlijnd. Uiteraard profiteerde de Q5 van zijn generatiewissel om zijn achterstand inzake connectiviteit en rijhulpsystemen goed te maken. Meer nog, de lijst met mogelijkheden op dat vlak is zodanig uitgebreid dat de Audi-verkopers maar beter een diploma ‘nieuwe technologie’ op zak kunnen hebben... De motoren in de neus blijven minstens twee liter groot – de kleinere krachtbronnen blijven voorbehouden aan de Q2 en Q3. Aan dieselzijde bestaat het aanbod uit vier versies van de 2.0 TDI (136, 150, 163 en 190 pk) en de dikke 3.0 TDI, die nu 286 pk sterk is. Bij de benzines moeten we het in eerste instantie doen met de 2.0 TFSI van 252 pk, in afwachting van een sportievere S-versie. Afhankelijk van de motor is een manuele zesbak, een gerobotiseerde zevenbak (S-Tronic) of een achttrapsautomaat (Tiptronic) standaard. Het tot in de puntjes verfijnde onderstel komt geraffineerder voor de dag en is niet meer zo stug als bij de vorige generatie.
A5 Sportback & S5 Coupé
Liefhebbers van de A5 kunnen zich in Brussel komen vergapen aan het geslaagde lijnenspel van de A5 Sportback en de S5 Coupé. Die laatste puurt 354 pk uit zijn drieliter-zescilinder, of 21 pk meer in vergelijking met de vorige generatie. Zoals alle nieuwe Audi’s zijn de modellen uit de A5-familie ook lichter geworden en zijn ze helemaal up-to-date wat hun infotainmentsysteem betreft. Zo zijn sommige functies op afstand te bedienen via je smartphone of – nog trendyer – smartwatch: sluiten en ontgrendelen, lokaliseren van de auto, enzovoort.
A4 Avant g-Tron
Na de A3 Sportback is de A4 Avant de tweede Audi die zich bekeert tot een aandrijving op gecomprimeerd aardgas. Deze g-Tron belooft flink wat rijplezier in ruil voor een groen geweten. Zijn 2.0 TFSI ontwikkelt 170 pk en 270 Nm. Een elektronische regelaar past voortdurend de druk aan tussen de CNG-tanks en de gemeenschappelijke inspuitbuis. Audi belooft een gemiddeld CNG-verbruik van 4 kg/100 km, wat overeenkomt met ongeveer 3,5 euro. Met de tank van 19 kilogram kom je in theorie 500 kilometer ver.
Ontdek ook
Q2 | Audi’s kleine SUV wordt overvloedig tentoongesteld op de Heizel. Net als de A5 wist de Q2 zopas trouwens de maximumscore van vijf sterren te halen bij de EuroNCAP-crashtests.
Offroad | Op de 4x4-piste kunt u de efficiëntie van de Quattro-aandrijving van Audi’s SUV’s gaan bewonderen: de Q2, Q3, Q5, Q7 e-Tron en ook de A6 Allroad wachten er u op.
TT RS | In het kader van de Dream Cars-tentoonstelling is het genieten van een R8 Spyder en een RS6 Avant Performance, maar ook van een TT Coupé RS en zijn meeslepende 2.5-vijfpitter van 400 pk.
Cabrio’s | Om de nieuwe A5 Cabriolet te kunnen bewonderen is het in Brussel nog te vroeg, maar liefhebbers van open rijden kunnen wel al wegdromen bij de A3 Cabriolet, de TT Roadster of – op een ander (prijs)niveau – de R8 Spyder.
Q7 | De Q7 is te zien in twee varianten, elk met hun eigen publiek: de plug-inhybride e-Tron is er voor de liefhebbers van grote SUV’s die nog enigszins met het milieu begaan zijn, terwijl de anderen allicht de extreme SQ7 zullen aanbidden, met zijn V8-diesel van 450 pk.
Ontdek waar dit merk zich op het salon bevindt dankzij ons interactieve plan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!