Ka+
Helemaal nieuw is de Ka+ strikt genomen niet: het gaat om een voor Europa aangepaste versie van een auto die in India en Zuid-Amerika al langer op de markt is. Door een ‘+’ aan zijn naam toe te voegen verandert de Ka van een driedeurs uit het A-segment in een vijfdeurs bestemd voor het B-segment – dat van de Fiesta dus. In Fords visie moet de Ka+ dan ook de klanten van de basisversies van de Fiesta opvangen, zodat die laatste bij zijn generatiewissel in 2017 een trapje hoger gepositioneerd kan worden. Met zijn lengte van 3,90 meter is de Ka+ korter dan de huidige Fiesta, maar zijn interieur is voldoende ruim om plaats te bieden aan vier volwassenen. Het model bestaat in twee uitvoeringen, die gekoppeld zijn aan de twee vermogensvarianten van de 1.2-viercilinder (75 en 85 pk). De basisversie, die Essential werd gedoopt, kost 10.200 euro en is standaard onder meer uitgerust met zes airbags (waaronder twee gordijnairbags), mistlampen vooraan en elektrische voorste zijruiten.
Kuga Vignale
Recent nog onderging de Kuga een lichte opfrisbeurt, waarbij hij nu ook beschikbaar is met het Vignale-label, dat naast enkele exclusieve accenten ook een vrijwel volledige technologie-uitrusting omvat. Deze luxeversie van Fords compacte SUV onderscheidt zich visueel door zijn specifieke radiatorrooster en exclusieve koetswerkkleuren. Binnenin zien we een lederafwerking voor stoelen en dashboard, dat voorzien is van het Sync3-multimediasysteem. De Vignale is enkel leverbaar in combinatie met de krachtigste motoren, de 1.5 EcoBoost en 2.0 TDCi van 150 of 180 pk.
(Grand) C-Max
De in 2015 grondig herwerkte C-Max zou niet mogen ontbreken op de shortlist van gezinnen op zoek naar een compacte monovolume. In dat segment heeft de Grand C-Max (de lange versie) namelijk een grote troef uit te spelen: zijn twee schuifdeuren achteraan. Verder is ook een handige gemotoriseerde achterklep met handsfree bediening verkrijgbaar. Sinds de facelift kan dit duo eveneens beschikken over meer rijhulpsystemen en veiligheidssystemen, net als enkele prestigieuze opties, zoals meedraaiende bixenonlampen. Voor zijn multimediasysteem schakelde de C-Max intussen over op Sync3-technologie.
Edge
Als nieuwkomer in het Ford-gamma kan de Edge het salon wel gebruiken om het grote publiek te overtuigen van zijn kwaliteiten. Deze grote SUV, die oorspronkelijk voor de VS werd ontworpen, maakt vooral indruk met zijn robuuste voorkomen, maar biedt ook een grote binnenruimte en een interessante verhouding prijs-uitrusting. Bovendien rijdt hij verrassend levendig. Op de keper beschouwd blijft hij qua prestaties en verbruik wat achter ten opzichte van de Europese of Aziatische concurrentie, maar het blijft allemaal binnen de grenzen van het aanvaardbare. Ook van de Edge bestaat een luxueuze Vignale-versie.
Ontdek ook
Mustang | Dé ster op de Ford-stand blijft uiteraard de Mustang. Man of vrouw, jong of minder jong: iedereen valt voor zijn charmes. Proportioneel gezien is België trouwens het Europese land met de meeste Mustang-kopers...
Focus RS | De supersportieve Focus deelt zijn 2,3-liter met de Mustang, maar dan in een tot 350 pk en 440 Nm opgevoerde versie. Daarmee sprint deze RS in 4,7 seconden naar 100 km/h en bedraagt de topsnelheid 266 km/h. Voer voor de liefhebbers van sensaties dus...
Ranger | De huidige Ranger dateert uit 2011 en kreeg voor 2016 een facelift, die hem qua raffinement en uitrusting een beetje dichter doet aansluiten bij de SUV’s. Een update die het publiek blijkbaar wel weet te smaken, want de Ranger was vorig jaar de best verkochte pick-up in ons land.
Ecosport | Net als de Ka+ is ook de Ecosport een soort wereldauto: deze kleine SUV op basis van de Fiesta werd oorspronkelijk ontworpen voor Brazilië. In Europa bestaat hij met twee benzinemotoren en met de 1.5 TDCi van 95 pk.
S-Max | De tweede generatie van de S-Max is helemaal nieuw, zit tjokvol uitrusting en ziet er nog altijd even dynamisch uit. Hij is ook leverbaar in de uiterste complete Vignale-uitvoering, waarvan het interieur getooid is in specifieke kleuren en de stoelen bekleed zijn met gewatteerd leder.
Tourneo | Met de Courier, Connect en Custom omvat het Tourneo-gamma voor elk wat wils. De eerste twee zijn bestelbreaks en bestaan ook met de 1.0 EcoBoost op benzine, met 100 of 125 pk.
Ontdek waar dit merk zich op het salon bevindt dankzij ons interactieve plan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!