De Aston Martin Atom was een ideetje van Gordon Sutherland, de toenmalige manager van de Britse prestigeconstructeur en zoon van eigenaar Arthur Sutherland. Hij vroeg hoofdingenieur Claude Hill eens geen sportwagen te ontwerpen, zoals we van het merk eigenlijk gewoon waren. Wel een opvallend compacte vierdeurs, die aangedreven werd door een bescheiden viercilinder. Amper 82 pk ontwikkelde het aan een semi-automatische vierversnellingsbak gehangen blokje, waardoor de sprint van 0 naar 100 km/u liefst 19 seconden in beslag. nam. Daar win je de 24 Uur van Le Mans niet mee...
De Aston Martin Atom debuteerde in 1939, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Met een gestroomlijnd koetswerk uit aluminium, gebouwd rond een buizenchassis en geïnspireerd door de druppelvormige racewagens van Bentley en Bugatti. Al zou Sutherland later toegegeven hebben dat het lijnenspel van de BMW 328 als leidraad gediend zou hebben. Het onderstel combineerde een onafhankelijek voorwielophanging met een zogeheten Salibury-achteras, wat er samen met het geringe gewicht voor moest zorgen dat de Atom dynamisch genoeg voor de dag zou komen om de Aston Martin-badge waar te maken.
Testwerk
De Aston Martin Atom was klaar in 1940 en werd gedurende de hele oorlog gebruikt als ontwikkelingsvoertuig, een periode waarin de wagen meer dan 100.000 mijl afgelegd zou hebben. De motor werd geruild voor een moderner exemplaar en de toegepaste technieken geperfectioneerd, zodat ze een gedegen basis hadden voor de latere Aston Martin-modellen. Natuurlijk waren er productieplannen, de Atom was precies waar de tijdens de Tweede Wereldoorlog gepluimde elite om zou vragen. Alleen viel de ontwikkelingskosten veel te hoog uit.
Het Aston Martin van Sutherland was financieel gezond en wintgevend, maar miste de middelen om de volgende stap te zetten. Hij bood het bedrijf in 1946 te koop aan via een advertentie in The Times, waarop reageerd werd door ene David Brown. Gordon Sutherland reed de Aston Martin Atom naar het hoofdkwartier van de David Brown Coroporation en gaf het stuur door, waarna Brown besloten zou hebben het Britse merk over te kopen. De rest is geschiedenis.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!