Met de in 1981 op de IAA van Frankfurt voorgestelde Opel Tech-1 Concept presenteerde de Duitse GM-dochter zich als aerodynamicaspecialist. Het koetswerk van dit studiemodel pronkte immers met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,235, destijds goed voor een wereldrecord. Een lage Cx-waarde speelde een belangrijke rol in de optimalisatie van het brandstofverbruik.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
De op de technische fundamenten van de Opel Kadett D bouwende Tech-1 combineerde spitse, grotendeels toegewerkte frontpartij met verzonken deurhendels en in de achterzijde geïntegreerde lichtblokken. Op zoek naar een zo egaal mogelijke koetswerkoppervlak vormde de voorruit van de Opel Tech-A Concept een glazen geheel met het zij- en de achterruit, de B- en de C-stijlen, en het dak. Om de luchtweerstand verder te verfijnen, spendeerde dit studiemodel van Opel uren in de windtunnel.
Opel Omega
Opel wilde geen toegevingen doen op het vlak van comfort en gebruiksgemak. De Tech-1 telde vier deuren en kwam met een zowel ruim als geriefelijk interieur. Dankzij het panoramadak baadde de inzittenden in het licht. Voor de bediening van de verschillende boordfuncties werden elektronische toetsen gebruikt, terwijl het instrumentenpaneel volledig digitaal was. Let ook op de vormgeving van de voorzetels met geïntegreerde comfortbediening.
De door Erhard Schnell ontworpen Tech-1 Concept zou uiteindelijk als basis dienen voor de Opel Omega A, die in 1986 op het toneel verscheen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!