De door designer Richard Woolley ontworpen Range Rover Stormer debuteerde in 2004 op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit, als prelude op de Ranger Rover Sport. De Britse off-roadspecialist liet een bijzonder sportief kantje zien, want de Stormer kwam met een 4,2 liter-V8 uit Jaguar XJR. De nochtans 2,5 ton zware SUV zou een topsnelheid van 289 km/u gehaald hebben. Land Rover lonkte overduidelijk naar de BMW X5 en de Porsche Cayenne.
>> AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Het driedeurskoetswerk van de Range Rover Stormer hulde zich in een oranje laktint, kwam met vleugeldeuren en introduceerde een designtaal die de toekomstige modellen van de Engelse constructeur lang zullen spreken. De SUV stond op kamerbrede 22-duimvelgen en droeg rechthoekige uitlaatpijpen waar je moeilijk naast kon kijken. Interessanter was de introductie van het inmiddels ingeburgerde Terrain Response-systeem met verschillende 4x4-programma's voor het betere off-roadwerk.
Productieversie?
Officieel is de Range Rover Stormer een conceptcar gebleven, die resideert in het Heritage Motor Centre in Gaydon. Maar op vraag van de koninklijke familie van de Verenigde Arabische Emiraten zou Land Rover ook een soort productieversie gebouwd hebben. Er zijn ook een drietal replica's van de Stormer in omloop, gebaseerd op de Range Rover Sport die hij eigenlijk voorafging.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!