50 jaar geleden, in 1967, liet Mazda van zich spreken met de Cosmo Sport, die ook wel 110S werd genoemd. Deze kleine tweezitscoupé durfde de uitdaging aan om met een wankelmotor voor de dag te komen. Met de licentie van NSU op zak pasten de ingenieurs van het merk uit Hiroshima het mechanische gedeelte helemaal aan. Pas na heel veel testwerk en tienduizenden testkilometers op de weg kreeg het motorblok-met-rotor een plaats onder de motorkap van de Cosmo Sport. De Mazda-mensen hadden hun knowhow bewezen.
RX-generatie
Op 5 jaar tijd werden er uiteindelijk slechts 1.176 exemplaren van de 110 pk sterke Cosmo Sport met birotormotor (2 x 491 cm³) vervaardigd. Maar hij baande wel de weg voor alle wankelmotoren die Mazda nog zou bouwen. Na de RX-2, de RX-3, de RX-4 en de RX-5 droegen ook de RX-7 en de RX-8 bij tot het succes van de Japanse wankelmotor. De constructeur ging in 1991 tijdens de 24 Uren van Le Mans zelfs aan de haal met de overwinning dankzij de 787B voorzien van een 2,6 liter grote motor met vier rotoren en goed voor 710 pk. Piloten van dienst waren Johnny Herbert, Volker Weidler en Bertrand Gachot. Alles bij elkaar zou het merk bijna 2 miljoen wankelmotoren produceren.
MX-5
Maar de Cosmo Sport is ook de voorvader van de MX-5. Hij was immers het eerste sportieve model van het merk uit Hiroshima. De auto die de constructeur ertoe aanzette om altijd te blijven zoeken naar originele oplossingen en die het bijzondere merk-DNA van Mazda mee vorm heeft gegeven. De inspanningen die het merk zich troostte om de wankelmotor op punt te krijgen en de talrijke innovaties die werden uitgedokterd, vertaalt Mazda vandaag naar zijn huidige generatie SkyActiv-motoren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!