In de 993 Turbo heb ik een niet-onbelangrijke hand gehad, door Porsche te overtuigen dat een auto voor de openbare weg met 408 pk en louter achterwielaandrijving geen goed idee zou zijn. Na het nodige testwerk besloten we voor een centraal differentieel met viscokoppeling te gaan, omdat die een variabele verdeling over voor- en achterwielen mogelijk maakte.” - Walter Röhrl
Generatie 993 van de Porsche 911, een meesterwerk van de Engelse designer Tony Hatter (onder het toeziende oog van Harm Lagaay), aan wie we ook de fabelachtige Carrera GT danken, is voor velen de meest begeerlijke 911 van allemaal. Dat het de laatste met luchtkoeling voor zijn boxermotor is, speelt daarin zeker mee – zijn opvolger zou onder druk van de uitstootnormen overschakelen op vloeistofkoeling.
LEES OOK De Origine Story van de Porsche 911 Turbo
De Porsche 993 Turbo was echter ook de eerste met dubbele drukvoeding: hij was voorzien van twee kleine turbo’s – een per cilinderrij, elk met een turbodruk van 0,8 bar – met minder inertie, voor een optimale respons bij lage en gemiddelde toerentallen. De 3,6-liter perste er op die manier 408 pk en 540 Nm uit, om dat potentieel ook helemaal op het asfalt gezet te krijgen, schakelde de 911 Turbo over op vierwielaandrijving.
Bad boy wordt GT
Bij normale omstandigheden werd 95 procent van het motorgeweld naar achteren gestuurd (de vooras werd dus permanent mee aangedreven), maar de verdeling kon bijna ogenblikkelijk variëren, waarbij tot 40 procent van het koppel naar voren kon indien nodig. Dat gaf deze Porsche 993 Turbo een efficiëntie en vooral een gebruiksgemak die geen enkele van zijn rivalen op dit vermogensniveau hem nadeden.
LEES OOK 50 jaar Porsche 911 Turbo: de 930 (1975)
Je zou de 993 dan ook kunnen omschrijven als de eerste echte GT binnen het 911 Turbo-geslacht – zijn voorgangers waren eerder van het type ‘bad boy’. Om nog beschaafder voor de dag te komen bij alledaags gebruik kreeg deze generatie Turbo er ook een dubbele synchronisatie bij voor zijn eerste en tweede versnelling, net als een hydraulisch bediende koppeling. Daarmee verkleinde de weerstand voor pook en pedaal met respectievelijk 40 en 25 procent.
LEES OOK 50 jaar Porsche 911 Turbo: de 964 (1990)
Bij wijze van afscheidscadeau trakteerde de laatste luchtgekoelde 911 Turbo zichzelf nog op een Turbo S-versie, ontwikkeld op basis van de ‘X50’-motorkit. Nieuwe turbo’s, een andere motorsturing en een bijkomende olieradiator krikten het vermogen en koppel van de 3,6-liter op naar 450 pk en 585 Nm. Met een productie van 345 stuks, waarvan slechts 160 voor Europa, was en is de 993 Turbo S een echte zeldzaamheid, waarvoor tegenwoordig grof geld wordt betaald.
Te onthouden...
De komst van vierwielaandrijving en dubbele turbo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!