“De vroege versies deden het nog met de oude 3,3-liter, en dat maakte ze niet noemenswaardig sneller in een rechte lijn – daardoor zijn deze versies wat minder gegeerd. Maar toen kwam de 3,6-liter en veranderde alles. Ook vandaag nog blijft dat een schoolvoorbeeld van rijplezier.” - Walter Röhrl
Toen we het 911 Turbo-geslacht omschreven als een ononderbroken bloedlijn, was dat niet helemaal correct. Er zit een blanco van enkele maanden tussen 1989, het laatste productiejaar van de 930, en het voorjaar van 1990, toen de 964 Turbo op het salon van Genève werd onthuld. Aanvankelijk was dat opnieuw met de 3,3-liter achterin. Die was intussen weliswaar 320 pk sterk, maar moest ook 130 kilogram meer verplaatsen in vergelijking met de vorige 911 Turbo.
LEES OOK De Origine Story van de Porsche 911 Turbo
Extra kilo’s die het gevolg waren van bijkomende veiligheids- en comfortuitrusting, zoals een ABS, een airco, stuurbekrachtiging, een vliegwiel met twee tegengewichten en een geavanceerd uitlaatgasnabehandelingstraject (inclusief katalysator). Om het listige karakter van de voorganger te temperen, had Porsche een zelfsper toegevoegd. Met een vergrendeling van 20 procent bij het optrekken en 100 procent bij het vertragen, zodat de auto immer beheersbaar bleef, zelfs al zou de bestuurder midden in de bocht plots van het gas gaan. Met de 930 Turbo liep zo’n manoeuvre gegarandeerd fout af.
Turbo S en Turbo 3.6
Om de kritiek op de prestaties van de vroege 3,3-literversies te pareren, kwam Porsche al gauw met de optie ‘X33’: een pakket met aanpassingen aan de nokkenassen en inlaat die het vermogen opkrikte naar 355 pk. In 1992 deed de Turbo S zijn intrede, met een 3,3-liter die opgevoerd was tot 381 pk in combinatie met een 180 kilogram lager voertuiggewicht. Amper 86 exemplaren werden daarvan gebouwd, wat er vandaag een van de meest gewilde 911-varianten van allemaal van maakt.
LEES OOK 50 jaar Porsche 911 Turbo: de 930 (1975)
Temeer omdat tijdens de internationale persvoorstelling in Saint-Paul-de-Vence al meteen 6 van de 20 stuks die Porsche had meegebracht, gestolen werden. Of die journalisten daar een aandeel in hadden, is tot op de dag van vandaag niet geweten…
In het najaar van 1992 onthulde Porsche op het salon van Parijs ten slotte de 3,6-literversie van de Turbo, goed voor 360 pk en 520 Nm, voorzien van een fijngeslepen onderstel om overweg te kunnen met de extra power. Die latere versie is makkelijk herkenbaar aan zijn driedelige Speedline-achttienduimvelgen, met daarachter rode remklauwen. En aan zijn ‘Turbo 3.6’-opschrift. Het is zonder enige twijfel de meest homogene 964 van allemaal.
Te onhouden...
Eerste 911 Turbo met standaard ABS, stuurbekrachtiging en katalysator.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!