Niet elk schot op doel treft raak, dat weten we ondertussen wel. Echt mooi kan je de in 2003 op het autosalon van Genève onthulde Audi Nuvolari Quattro misschien toch niet noemen. De auto lijkt een beetje een opgeblazen TT, maar hij wees wel de weg naar de in 2007 verschenen en net wel heel knappe A5. En dan hebben we het natuurlijk vooral over de coupévariant van die familie.
>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z
Snelle Italiaan
De 4,8 meter lange concept uit 2003 was genoemd naar de Italiaance racepiloot Tazio Nuvolari, van de jaren ’20 tot ’40 van vorige eeuw een van Europa’s snelste mannen. Hij won vele tientallen wedstrijden, waaronder 24 grote prijzen, twee keer zowel de Mille Miglia als de Targa Florio en in 1933 ook een keer de 24 uren van Le Mans.
Meestal met Italiaanse auto’s, maar in de “donkere” tweede helft van de jaren ’30 verrichtte hij ook enkele heldendaden achter het stuur van de machtige Auto Union Type D. Prestaties die hem voor Ferdinand Porsche “de grootste piloot van het verleden, het heden en de toekomst” maakten. Met als ultieme eerbetoon dat Audi vele décennia na zijn overlijden dus nog een auto naar hem vernoemde.
V10 van 600 pk
Die Audi Nuvolari Quattro werd in 2003 door zijn ontwerpers gezien als de synthese van progressieve technologie, de rijdynamiek van een krachtige GT en het typische design van het merk. Maar zoals gezegd, wij onthouden vooral dat het toch niet echt elegante koetswerk van de coupé uiteindelijk leidde tot de net wel scherp gelijnde en dan ook veel mooiere A5 Coupé.
Voor de volledigheid, in de vierwielaangedreven concept stak een 5 liter-V10 met twee turbo’s. En die was goed voor 600 pk en 750 Nm. Daarmee zou de Nuvolari Quattro in slechts 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u hebben kunnen spurten, al werd dat met dit soort prototypes natuurlijk maar zelden geprobeerd. De carrosserie was van aluminium, de auto had een Audi Space Frame zoals dat ook al voor de A8 en TT werd gebruikt. Hij had reeds led-verlichting en een MMI-systeem voor het toen toch nog iets prillere infotainment.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!