Lancia leek dood, maar was nog niet begraven. En gelukkig maar, want moederhuis Stellantis brengt het merk nu toch weer tot leven. Er komen nieuwe modellen, zo wordt een echt wel geweldig hoofdstuk uit de rijke Italiaanse autogeschiedenis dus toch nog niet definitief afgesloten.
>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z
Volgende Delta?
Uit de tijd dat het al wat minder goed ging en het voordien onder meer in de rallysport heel succesvolle Lancia zich ook al volledig uit de racerij had teruggetrokken, dateert deze opmerkelijke Nea. De concept werd gepresenteerd op het autosalon van Parijs van 2000, als een stilistische studie. Je kon het als een eerste aanzet voor een volgende Delta-generatie zien.
Het design was het werk van het Centro Stile Lancia, IDEA uit Moncalieri nam de bouw van de concept voor zijn rekening. De zo’n 4,1 meter lange Nea kwam met een mix van vloeiende en scherpe lijnen, leek vooraan geen radiatorrooster te hebben en verraste ook met de enorme achterruit en het zowat volledig uit glas bestaande dak.
Draaiende stoel
De mate waarin de ruiten licht doorlieten, was afhankelijk van de intensiteit ervan. Of nog concreter, van het verschil tussen de lichtsterkte in en buiten de auto. Klassieke klinken ontbraken, je opende de deuren met een druk op de B-stijl. Om de toegang voor de bestuurder te vergemakkelijken, draaide zijn stoel.
Toch ging het om veel meer dan een designexperiment en wat handige snufjes. De Lancia Nea kreeg een toen nog populaire en 110 pk sterke dieselmotor met een automatische versnellingsbak en kon zowel via de voor- als de vier wielen worden aangedreven. Hij had ook vierwielsturing en zelfs al zogeheten brake by wire-technologie voor de vier schijfremmen.
Spraakbediening
De Nea was ook in staat automatisch te stoppen als de bestuurder een obstakel niet zag of er niet gepast op reageerde. Evengoed voorzien: internet, telefoon en navigatie met spraakbediening (met 5.000 “herkende” woorden in het Italiaans) en een parkeerhulp met laterale radar.
Helaas, de concept leek niet echt veel enthousiasme los te weken. Lancia had een jaar eerder al eventjes een punt gezet achter de Delta-productie, het zou tot 2008 duren voor er terug een compacte middenklasser met die naam werd gelanceerd. Maar dat werd geen commercieel succes, ondertussen weten we dat het merk alleen is blijven bestaan dankzij de al een tijdje enkel nog in Italië verkochte Ypsilon. Maar zoals gezegd, er is dus echt wel weer meer op komst.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!