Op het autosalon van Frankfurt in 1975 verbaasde BMW vriend en vijand met een nieuw model dat de geschiedenis zou ingaan als de 3-Reeks. Het behoorde tot de lagere middenklasse, maar de ontwerpers ervan waren vastbesloten om het model een extra troef mee te geven: rijplezier moest bij de nieuweling vooropstaan. Al snel zou blijken dat die keuze de goede was: in de decennia die volgden, groeide de 3-Reeks uit tot ’s werelds meest verkochte premiumauto. Dat kwam ook doordat de zogenoemde “middenklasser” gaandeweg steeds meer kwaliteiten van de hogere segmenten meekreeg, niet het minst op het gebied van de veiligheid.
Dubbele koplampen en Hofmeister-knik
Veertig jaar later lijken de lijnen van de eerste generatie wat hoekig, maar dankzij de dubbele koplampen van de krachtiger versies, het radiatorrooster met de dubbele nieren en een dashboard dat naar de rijder gekeerd is, kreeg hij een sterke persoonlijkheid mee waarvan het design te danken was aan toenmalig BMW-hoofdontwerper Paul Bracq. Ook de zijruiten met de fameuze Hofmeister-knik hielpen mee om zijn gezicht te bepalen. Alhoewel hij nauwelijks enkele centimeter breder, langer en hoger was dan zijn voorganger, de 02-reeks, leek hij een veel grotere en meer volwassen auto. Van meet af aan vielen de kopers voor de 320i, een viercilinder met een vermogen van 125 pk, maar in München lieten de ingenieurs niet in al hun kaarten kijken. Twee jaar na de lancering kreeg de 3-Reeks een zescilindermotor ingebouwd – een unicum in dat segment en het zuiverste bewijs dat het BMW menens was met zijn slogan Freude am Fahren. De reactie van het sportief georiënteerde publiek liet niet op zich wachten: in de loop van zijn zesde productiejaar waren er al een miljoen exemplaren van de 3-Reeks verkocht.
Het volledige verslag over 40 jaar BMW 3-reeks verscheen in het AutoGids-magazine 933.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!